10.2 C
Sibiu
vineri, 16 mai, 2025
Acasă Blog Pagina 743

Cei mai valoroşi meteorologi sibieni, unici în România

0
foto udo reckerth

Avertizările zilnice privind pericolul de avalanşe salvează vieţi pentru că fac prevenţie, mulţumită unui efort al unei echipe de meteorologi specializaţi din România, nivologii, cei care măsoară, cântăresc, analizează sub lupă cristalele de zăpadă şi au capacitatea să estimeze cât de gravă poate deveni orice aventură pe munte, potrivit unui reportaj realizat de Agerpres.
 

Buletinele nivometeorologice sunt emise dintr-un singur loc din România, de la Sibiu, unde se află „creierul” a tot ce înseamnă previziune a avalanşelor, la Centrul Meteorologic Regional Transilvania – Sud. La Sibiu se strâng datele culese de meteorologii de la staţii aflate în vârfurile munţilor din ţară, unde aceştia sapă gropi de câţiva metri în zăpadă, înfruntă condiţii meteo extreme uneori şi analizează cu atenţie strat cu strat, pentru a-şi putea da seama dacă o avalanşă este posibilă sau nu.

Unul din cei mai valoroşi meteorologi previzionişti din România, cu cea mai mare experienţă în ceea ce presupune nivologia, este Narcisa Milian, şeful Serviciul de Prognoză a Vremii din Sibiu.

Intenţia de a se înfiinţa un centru de prognoză montană a existat de pe vremea angajării mele în cadrul (pe atunci) INMH Bucureşti. Fiind o mare iubitoare şi practicantă a mersului pe munte, am fost cooptată în acest proiect, astfel încât am participat la prima discuţie despre nivologie, din anul 1997, iar mai apoi la primul curs teoretic şi practic de la Predeal, din ianuarie 2001, alături de alţi colegi din cadrul INMH, SPV Cluj şi Sibiu, staţii de munte”, a declarat, pentru AGERPRES, Narcisa Milian.

Ea are acum un rol important, alături de alţi colegi de ai săi, inclusiv în pregătirea meteorologilor de la staţiile din ţară.

Pentru a ne încadra în regulile de lucru şi a ţine aproape de standardele celorlalte state europene, am participat încă din anul 2005 la întâlnirile şi consfătuirile Serviciilor Europene de Avalanşă (EAWS), care au loc la fiecare doi ani. Între 2005 şi 2008 au avut loc şi întâniri ale serviciilor de avalanşă din ţările sudeto-carpatice, unde am discutat despre problemele pe care le aveam faţă de ţările mai avansate în domeniu. De asemenea, am participat la alte întâlniri privind studiul zăpezii şi al avalanşelor care au avut loc în ţările europene, prin includerea în diverse proiecte”, şi-a amintit Narcisa Milian.
 

Potrivit acesteia, specialiştii din România, deşi nu au experienţa celor din alte ţări mai avansate în acest domeniu, reuşesc să facă previziuni de calitate europeană, însă cu material insuficient.

Participarea la programul de nivologie a fost de la început o provocare, o curiozitate, dar şi o încântare, pentru frumuseţea şi complexitatea observaţiilor din teren, apoi a efortului de emitere a buletinelor de risc de avalanşă, în condiţiile în care, deşi metodologia de lucru este aceeaşi ca în restul ţărilor europene, numărul mic de observaţii constituie o piedică în obţinerea unor rezultate cât mai bune. Acest handicap am reuşit să îl depăşim prin faptul că suntem meteorologi previzionişti şi avem pregătirea necesară pentru a face prognoze de calitate uneori cu material insuficient, dar şi prin cunoaşterea zonelor montane, pe care le-am străbătut adesea în tinereţe. Am întâlnit oameni extraordinari, pasionaţi de munte şi meteorologie, atât în ţară, printre colegii de la staţiile meteorologice de munte şi din rândul salvamontiştilor, cât şi din lume, cu prilejul întânirilor EAWS„, a arătat Narcisa Milian.

Cea mai mare satisfacţie a acestor eroi pe care turiştii nu îi văd la muncă, spre deosebire de salvamontişti, este că atât salvatorii montani, dar şi profesioniştii care practică sporturile de iarnă le mulţumesc constant pentru informaţiile valoroase pe care le oferă zilnic.

Am considerat de la început că această informaţie oferită iubitorilor de munte este extrem de importantă, punându-i în gardă asupra riscului de avalanşă şi putând astfel salva vieţi omeneşti. Feedback-ul pozitiv primit de-a lungul anilor de la o mare parte din salvamontişti şi de la cei care efectuează ture de iarnă mi-a întărit această convingere şi m-a determinat să mergem mai departe, orice-ar fi şi oricât de greu ni s-ar părea. Ce bucurie şi mulţumire poate fi mai mare decât atunci când salvamontiştii, cei care îşi riscă viaţa pe munte şi pot în orice moment să ‘plece’ cu zăpada, au încredere în ceea ce facem, sau când oamenii de munte ne spun că ţin cont de riscul emis şi nu mai pleacă dacă acesta este mare„, a spus Narcisa Milian.
 


Udo Dorian Reckerth este un alt valoros specialist meteorolog, care a beneficiat de pregătire şi el, atât în ţară, cât şi în străinătate.

Deşi am participat la primul curs despre avalanşe şi măsurători ale stratului de zăpadă din România, în ianuarie 2001, la Predeal, sunt implicat în activitatea operaţională de nivometeorologie, în mod continuu, abia din anul 2007, după stagiul de pregătire teoretică şi practică din ianuarie – februarie 2007, din cadrul Météo-France – Centre d’Études de la Neige, desfăşurat în Grenoble şi în Bourg-Saint-Maurice/Savoie Alpes, unul din cele mai vechi centre de perfecţionare în domeniul avalanşelor din Europa. Din acel moment, am participat la elaborarea buletinelor nivometeorologice zilnice, la întocmirea bilanţurilor anuale, am susţinut şi publicat, împreună cu colegii, diverse studii şi articole de specialitate, am susţinut cursuri despre estimarea riscului de avalanşe şi despre particularităţile stratului de zăpadă, a cristalelor componente şi a transformărilor la care sunt supuse din punct de vedere fizic celor interesaţi prin intermediul cluburilor alpine. Iar în ultimii ani am participat activ la extinderea reţelei de măsurători în majoritatea masivelor cu risc de avalanşă, prin instruirea teoretică şi practică a personalului implicat în măsurătorile stratului de zăpadă. Am participat de asemenea la întâlnirile Serviciilor Europene de Prevenire a Avalanşelor din partea delegaţiei române„, a declarat Udo Dorian Reckerth.

El subliniază importanţa colaborării dintre meteorologi şi salvamontişti.

Având în vedere că staţiile meteorologice de munte acoperă zone restrânse de teren, un rol foarte important îl au oamenii de teren din cadrul serviciilor Salvamont, care ne oferă informaţii vitale atât despre stratul de zăpadă pe care îl întâlnesc în zonele nemonitorizate şi despre riscul întâlnit de ei pe traseu şi pe diversele pante observate la diferite altitudini, cât şi despre avalanşele observate. Estimarea riscului pentru un masiv este un efort de grup, iar noi, în birou, suntem doar ultimii, punem laolaltă informaţiile obţinute cu greu de mulţi alţii la care adăugăm factorul vital al evoluţiei probabile a vremii, deoarece riscul este un complex de trei factori: strat de zăpadă-teren-vreme„, a punctat Udo Dorian Reckerth.
 


Ovidiu Nicolae Câmpean face parte din echipa de nivologi de la Sibiu şi se remarcă nu doar prin activitatea sa de meteorolog previzionist, ci şi prin faptul că este voluntar în cadrul mai multor ONG-uri din Sibiu, implicat în mai multe acţiuni şi proiecte sociale pentru copii şi vârstnici.

Alin Adrian Paşol este un alt meteorolog previzionist cu o pregătire vastă care contribuie la emiterea de buletine nivometeorologice de la noi din ţară. Paşol a participat şi la o şcoală de munte la Bâlea Lac, susţinută de instructorul Teodor Tulpan cu cei de la Salvamont, unde a învăţat tehnici de mers pe munte iarna, cum să eviţi avalanşele, să cauţi victime ale acestora.
 


Cristian Grecu Lucian este unul din meteorologii previzionişti de la Sibiu care a deprins tainele nivologiei şi a văzut pe viu cum s-a produs o avalanşă la câteva sute de metri de grupul din care făcea parte.

Personal nu am fost surprins de o avalanşă, dar am văzut producându-se la câteva sute de metri de grupul nostru, am traversat zone unde se produseseră recent avalanşe sau unde stratul de zăpadă prezenta fisuri sau caracteristici ce indicau o iminentă producere a acestora. În 2018 şi 2020, la Buşteni, în cadrul sesiunilor organizate împreună cu Clubul Alpin Român, am avut ocazia să împărtăşim din experienţele noastre şi turiştilor interesaţi de practicarea în siguranţă a drumeţiilor montane pe timp de iarnă şi a sporturilor pe zăpadă. Este foarte important ca turiştii să aibă cunoştinţe de bază şi să înţeleagă atât informaţiile prezentate în buletinele noastre, cât şi cum să evalueze singuri situaţia în teren, pentru a nu lua decizii ce le pot pune viaţa în pericol„, atrage atenţia Cristian Grecu Lucian.
 

Cristina Blaga, Adela Mitea, Gabriela Harpa şi Eugen Mihuleţ sunt alţi meteorologi care au contribuit la elaborarea buletinelor nivometeorologice.

Nivologia este o ştiinţă. Totul se întâmplă cu precizie. Nivologii studiază interacţiunile dintre stratul de zăpadă, condiţiile meteorologice şi relief, având ca scop final estimarea riscului de producere a avalanşelor la scara unui masiv montan sau a unui grup de masive montane. Pentru aceasta, se realizează monitorizarea stratului de zăpadă, prognoza evoluţiei acestuia şi a riscului de producere a avalanşelor, la scara unui masiv montan sau a unui grup de masive montane. Se urmăreşte obţinerea datelor de observaţie din cât mai multe puncte reprezentative din teren, în vederea supravegherii permanente a stratului de zăpadă şi furnizării continue a datelor necesare în activităţile de monitorizare a stratului de zăpadă, prelucrarea lor ulterioară, simularea în timp şi spaţiu a unor parametri caracteristici zăpezii, pentru a obţine o estimare a riscului de declanşare a avalanşelor într-un anumit spaţiu, pentru o anumită perioadă.

Estimarea riscului de avalanşă se face în grade de la 1 la 5, în conformitate cu scala europeană de risc de avalanşă.
 


„Scopul activităţii este scăderea numărului victimelor şi a pagubelor datorate avalanşelor, încadrându-se astfel în misiunea Administraţiei Naţionale de Meteorologie de protecţie a vieţii şi bunurilor. Prin crearea acestui program, România s-a aliniat ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte monitorizarea şi prevenirea hazardelor naturale montane”, a precizat directorul Centrului Meteorologic Regional Transilvania – Sud, Elena Mioara Fodor.

Iubitorii muntelui pot afla zilnic, cu uşurinţă, dacă este posibilă o avalanşă în mai mulţi munţi din România: Făgăraş, Bucegi, Ţarcu-Godeanu, Parâng-Şureanu, Ceahlău-Bistriţei-Călimani, Rodnei, Vlădeasa-Muntele Mare.

„SRPV Sibiu este singurul centru de prognoză din ţară unde sunt elaborate buletine nivometeorologice la nivel naţional, privind riscul de avalanşă pentru masivele Făgăraş, Bucegi, Ţarcu-Godeanu, Parâng-Şureanu, Ceahlău-Bistriţei-Călimani, Rodnei, Vlădeasa-Muntele Mare. Observaţiile specifice asupra stratului de zăpadă sunt efectuate la 11 staţii meteorologice de munte din ţară, din care una din cadrul CMR Transilvania-Sud Sibiu (Bâlea-Lac). În total, pe parcursul anului 2020, a fost efectuat un număr de 3.728 de observaţii, câte două zilnic pentru fiecare staţie meteorologică cu program nivologic, precum şi 114 sondaje şi profile stratigrafice ale stratului de zăpadă”, arată Elena Mioara Fodor.

În România, în 1704 s-a scris pentru prima dată despre victime ucise de o avalanşă, fiind vorba despre călugării de la un schit din Munţii Ceahlău.

„Prima consemnare pe care am găsit-o până acum despre avalanşele din ţara noastră este despre Schitul Cerebuc din Munţii Ceahlău, care a fost distrus de o avalanşă în ziua de Paşti a anului 1704, omorând toţi călugării aflaţi la slujba de Înviere”, spune Elena Mioara Fodor.

Sibiul se remarcă în acest domeniu nu doar pentru că în municipiu se află centrul nivologiei din România, dar şi pentru că la Bâlea Lac (judeţul Sibiu) a avut loc cea mai gravă avalanşă din România, în urmă cu mai mult de 40 de ani. După acea avalanşă, la Bâlea Lac s-a înfiinţat staţia meteo, una din principalele din ţară unde se măsoară zilnic zăpada.

„Avalanşa soldată cu cele mai multe victime a avut loc la Bâlea-Lac în 17 aprilie 1977, când au murit 23 de persoane, 7 adulţi şi 16 copii, de la Liceul German Brukenthal din Sibiu. După acest tragic eveniment, la 1 noiembrie 1978 a fost înfiinţată staţia meteorologică de la Bâlea-Lac, cu măsurători complete de la 1 ianuarie 1979. Nu au fost însă făcute studii specifice asupra zăpezii şi avalanşelor”, explică Elena Mioara Fodor.

Potrivit directorului centrului meteo de la Sibiu, prima prezentare a activităţii de nivologie în cadrul ANM a avut loc în aprilie 1997, de către doi meteorologi din Bulgaria, care studiaseră nivologia la Centre d’Etudes de la Neige (CEN) de la Météo-France. Trei ani mai târziu s-au derulat primele contacte oficiale dintre Meteo France şi ANM pentru nivologie, începând din luna octombrie 2000. În perioada 21-28 ianuarie 2001, Claude Sergent si Gilbert Guyomarc’h de la CEN au susţinut  un prim stagiu de iniţiere în nivologie în România, derulat la sediul ANM şi la Predeal.

„În perioada 2002-2003 au avut loc mai multe întâlniri cu salvamontiştii, dar proiectul a fost început abia în februarie 2004, de Ion Poiană, directorul general de atunci al ANM, în urma avalanşei de pe Valea Morarului din Bucegi, din ianuarie 2004, când au fost cinci victime decedate. De la acea dată, a fost înfiinţat Colectivul de nivometeorologie din cadrul LPDM – INMH GA SA, având ca angajat pe Maria-Dana Moţoiu la Bucureşti, responsabilă cu implementarea şi punerea în funcţiune a activităţii de nivologie, în colaborare cu Narcisa Milian, ca reprezentant al Serviciului de Prognoza Vremii Sibiu. Observaţiile şi măsurătorile nivologice au început la trei staţii meteorologice de munte: Sinaia 1500, Vârful Omu şi Bâlea Lac. (…) În 17 decembrie 2006, când se întorcea de la Piatra Arsă, unde predase un curs de nivologie, Maria-Dana Moţoiu a decedat într-un tragic accident de maşină. Din ianuarie 2007 activitatea operativă de nivologie s-a mutat la Sibiu, în cadrul Serviciului de Prognoza Vremii”, relatează Elena Mioara Fodor.

O altă tragedie pe munte a dus la extinderea măsurătorilor necesare emiterii de avertizări privind avalanşele.

„După tragicul accident din Retezat, din aprilie 2017, unde şi-au pierdut viaţa în avalanşă doi copii de 13 şi 14 ani, în urma dezbaterii ‘Muntele (NU) ucide’ din 24 mai 2017 de la Senatul României, precum şi a ‘Întâlnirii tehnice de lucru privind activitatea de nivologie şi colaborarea cu autorităţi şi instituţii cu activităţi comune în domeniu’, din 21 iunie 2017, de la sediul Administraţiei Naţionale de Meteorologie, în conformitate cu cele discutate, a fost stabilit planul de extindere al reţelei nivologice în sezonul de iarnă 2017-2018. Ca urmare, în cursul lunilor februarie-martie ale anului 2018, au fost efectuate stagii de pregătire la şapte staţii meteorologice de munte aflate în zone cu risc de avalanşă: Ceahlău Toaca (1897 m), Călimani (2022 m), din cadrul CMR Moldova, Iezer (1785 m) şi Vlădeasa 1800 (1836 m) din cadrul CMR Transilvania-Nord, Ţarcu (2180 m) şi Semenic din cadrul CMR Banat-Crişana, Parâng (1548 m) din cadrul CMR Oltenia”, a precizat directorul Centrului Meteorologic Regional Transilvania – Sud, Elena Mioara Fodor.

Turiştii şi cei care vor să facă ture iarna pe munte trebuie să se informeze înainte despre ce risc de avalanşă este în acel loc, recomandă meteorologii.

„În cazul celor care vor să facă ture iarna, aceştia ar trebui să se informeze asupra riscului de avalanşă estimat în buletinele nivometeorologice postate, precum şi a prognozei meteo în general, să se informeze şi să anunţe Serviciile Salvamont despre tura pe care urmează să o efectueze şi, nu în ultimul rând, să fie bine echipaţi şi antrenaţi pentru astfel de ieşiri”, atrage atenţia Elena Mioara Fodor.
 


Informaţiile despre riscul de avalanşe sunt cele care salvează vieţi. În timp ce în majoritatea locurilor din ţară ne bucurăm de o vreme de primăvară, sus pe munte, căldura înseamnă pericol în munţii Făgăraş (Bâlea Lac – judeţul Sibiu) şi Bucegi, unde joi a fost raportat risc mare de avalanşe la altitudine mare.

Avalanşele reprezintă un pericol real peste tot în lume. În Elveţia, în 31 ianuarie, două persoane surprinse de avalanşă au fost salvate de câini, informează Reuters. Tot în Elveţia, trei persoane şi-au pierdut viaţa în urma avalanşelor produse în weekendul 16-17 ianuarie, a anunţat AFP. O altă avalanşă a îngropat sub zăpadă mai multe persoane în Caucaz, sudul Rusiei, în 18 ianuarie, potrivit DPA. AGERPRES / (A – autor: Isabela Paulescu, editor: Marius Frăţilă, editor online: Gabriela Badea) 

* Explicaţie fotografie din deschidere: Narcisa Milian, şeful Serviciului de Prognoză a Vremii din Sibiu

** Sursa fotografiilor: (c) Centrul Meteorologic Regional Transilvania – Sud Sibiu

Începe imunizarea cu vaccinul Moderna în județul Sibiu

0
FB IMG

În această dimineață, 810 doze de vaccin Moderna au ajuns la Direcția de Sănătate Publică a județului Sibiu, de unde serul imunizant a fost distribuit în condiții optime de siguranță către centrele de vaccinare din județ, cu respectarea lanțului de frig, la temperatura de 2-8 grade celsius.


Începând cu data de 4 februarie, la nivelul centrelor de vaccinare din județul Sibiu, va începe administrarea vaccinului Moderna pentru care rapelul se realizează la 28 de zile. Vor fi imunizate cu prima doză de vaccin de la Moderna persoanele planificate în platforma de programare, continuându-se în paralel cu administrarea rapelurilor Pfizer.


Până la ora actuală, peste 13.000 de sibieni au fost vaccinați împotriva COVID-19, dintre care circa 4.000 au fost imunizați și cu cea de-a doua doză, fiind administrate în județul Sibiu 17.561 doze de vaccin Pfizer.


În România, alocarea dozelor de vaccin se realizează conform calendarului de livrare pus la dispoziție de firma producătoare, sens în care, periodic, țara noastră primește tranșele de vaccin necesare imunizării populației. Pe măsură ce noile tranșe ajung în România, aplicația de programare se actualizează și permite continuarea procesului de programare pentru categoriile populaționale aflate în etapa curentă.


Direcția de Sănătate Publică Sibiu reamintește populației faptul că vaccinarea împotriva SARS-CoV-2 este gratuită și voluntară, conform Capitolului II din Strategia de vaccinare împotriva COVID-19 din România. Organizația Mondială a Sănătății, Ministerul Sănătății și experții în sănătate publică recomandă vaccinarea, aceasta fiind considerată cea mai importantă măsură pentru ieșirea din pandemie.

S-a semnat acordul de parteneriat între municipiului Sibiu și comuna Șelimbar pentru realizarea trenului periurban

0
FB IMG

Marți, 2 februarie, primarul municipiului Sibiu, doamna Astrid Fodor și primarul comunei Șelimbăr, domnul Marius Grecu au semnat la sediul Primăriei Sibiu acordul de parteneriat pentru realizarea trenului periurban care va face legătura între Șelimbăr – zona industrială vest/Aeroportul Internațional Sibiu, cu ramificație înspre cartierul Tilișca din Sibiu.

Acordul de parteneriat între Sibiu și Șelimbăr este necesar pentru că Primăria Sibiu intenționează să solicite finanțare din fonduri europene nu numai pentru realizarea efectivă a proiectului, ci și pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice necesare pregătirii şi implementării acestui proiect. Pentru a obține aceste fonduri este necesar acordul celor două unități administrativ –teritoriale de pe viitorul traseu al trenului (etapa I). De asemenea, prin acest acord s-au stabilit rolurile și obligațiile care revin administrațiilor locale din Sibiu și respectiv Șelimbăr în realizarea proiectului și mai ales pentru prima etapă, aceea a elaborării documentațiilor tehnice și economice.

Pentru mai multe detalii cu privire la pașii parcurși deja de Primăria Sibiu pentru realizarea trenului periurban și următoarele etape în acest proiect, vă invităm să consultați link-ul: https://sibiu.ro/primaria/comunicat/8666.

Consilierii USR PLUS au cerut amânarea adoptării regulamentului de salubritate (CP)

0
FB IMG

Grupul Consilierilor USR PLUS Sibiu solicită amânarea ședinței extraordinare convocate mâine, la ora 13:00, pentru aprobarea taxei de salubrizare în Municipiul Sibiu.

Această convocare nu respectă Codul administrativ, conform Ordonanței de urgență nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ – art. 134 convocarea ședințelor extraordinare se face cu trei zile înainte.

Neaflându-ne într-o situație de forță majoră sau maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor municipiului convocarea unei ședințe de îndată nu este justificată. În acest context grupul consilierilor USR PLUS au solicitat doamnei Primar Astrid Fodor și consilierilor locali amânarea pentru ziua de luni a săptămânii viitoare sau orice altă zi a săptămânii viitoare.

În ședința Consiliului Local de săptămâna trecută doamna primar Astrid Fodor a spus că le va fi prezentat consilierilor locali avizul de la ADI Eco și aceștia vor fi consultați. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar regulamentul transmis pentru aprobare, cu 43 de ore înainte de ședință, nu conține avizul consultativ de la ADI Eco.

Regulamentul poate fi consultat aici: https://sibiu.ro/ro2/hotarari/prohot2021/05.02.2021/1.pdf

Președintele Organizației Municipale PSD: ” Noi, consilierii locali PSD, nu vom vota un astfel de Regulament abuziv” (CP)

0
foto catalin stanciu

Redam mai jos un comunicat de presă din partea PSD Sibiu, referitor la poziția consilierilor locali vis-a-vis de Regulamentul de Instituire și Administrare a Taxei Speciale de Salubrizare.

Noul Regulament de Instituire și Administrare a Taxei Speciale de Salubrizare care se încearcă a fi impus pe repede înainte este o adevărată bătaie de joc la adresa sibienilor, deoarece prevede scumpiri majore pentru toți bun-platnicii. 

Noi, consilierii locali PSD, nu vom vota un astfel de Regulament abuziv care se încearcă a fi adoptat vineri, forțat, fără consultări și dezbateri prealabile. 

Solicităm colegilor din celelalte grupuri politice reprezentate în Consiliul Local să apere interesele sibienilor și să respingă noul Regulament de Instituire și Administrare a Taxei Speciale de Salubrizare!

Modul în care Primăria Sibiu a gestionat modificarea tarifelor la salubrizare denotă iresponsabilitate, ignoranță și nepăsare față de oameni: După ce timp de o lună de zile Regulamentul de Instituire și Administrare a Taxei Speciale de Salubrizare s-a aflat în dezbatere publică și chiar în dezbatere online, după ce sibienii și reprezentanții societății civile și chiar ai partidelor politice au venit cu o serie de soluții și variante de calcul, astfel încât cetățenii să nu fie împovărați cu scumpiri nejustificate, Primăria Sibiu vine cu o variantă de calcul la fel de păguboasă ca cea inițială, o variantă de calcul care avantajează doar operatorul local de salubrizare și golește buzunarele cetățenilor cinstiți. 

Practic municipalitatea sibiană a consultat cetățenii doar de fațadă. În realitate a ignorat cu desăvârșire părerile și problemele acestora, ținând cont exclusiv de interesele operatorului privat care asigură colectarea deșeurilor.

Oamenii nu au nicio vină pentru faptul că instituțiile statului abilitate în gestionarea problemei deșeurilor în municipiul Sibiu nu au fost capabile să pună la punct un plan corect de management și pentru faptul că Primăria Sibiu nu este capabilă să colecteze eficient taxa de salubrizare de la toți cetățenii. Deci nu ei trebuie să plătească pentru incompetența unor funcționari publici!” a precizat Cătălin Stanciu, Președintele Organizației Municipale PSD Sibiu și consilier local PSD.

FOTO: Din carantină, direct în pădure la tăiat lemne

0
IMG

Tot mai mulți sibieni sunt prinși de către polițiști și jandarmi în timp ce sunt plecați de acasă cu diferite treburi, deși aceștia sunt carantinați de către DSP SIBIU. Acum două zile, un alt bărbat din Bradu a parăsit carantina domiciliară, fiind depistat aruncând gunoaie pe un câmp.

Ieri, 3 februarie, în jurul orei 17:00, un echipaj de jandarmerie din cadrul Secției Mediaș mobilizat într-o acțiune împreună cu un reprezentat al Ocolului Silvic Mediaș, s-a sesizat din oficiu cu privire la faptul că două persoane încărcau material lemnos într-un atelaj hipo, în pădurea de pe raza Ocolului Silvic Dumbrăveni, din satul Buzd, comuna Brateiu. 

Ajunși la fața locului, jandarmii au depistat doi bărbați, în vârstă de 25 și 30 de ani, din județul Sibiu care nu au putut prezenta documentele legale pentru materialul lemnos aflat asupra lor. 

În urma identificării persoanelor în cauză, jandarmii au constatat faptul că tânărul în vârstă de 25 de ani trebuia să respecte măsura carantinării la domiciliu dispusă din data de 1 februarie a.c., în urma revenirii sale în țară din Germania. 

Jandarmii l-au sancționat contravențional cu amendă în valoare de 1000 lei pentru nerespectarea acestei măsuri. 

Materialul lemnos a fost lăsat în custodia Ocolului Silvic Dumbrăveni iar drujba și toporul cu care au fost tăiate lemnele, împreună cu actele de constatare întocmite de jandarmi au fost predate polițiștilor din cadrul Secției 2 Poliția Rurală Mediaș pentru continuarea cercetărilor.

Semestrul II va începe la ULBS în scenariu hibrid

0
getty


Consiliul de Administrație al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu a decis ca începând din semestrul II al anului universitar 2020-2021, activitățile didactice să se desfășoare după scenariul 2 reglementat de Ordinul MEC/MS nr. 5.48711494 din 3l august 2020.


Astfel, cursurile se vor derula online, seminariile parțial online, practica, lucrările practice, laboratoarele și proiectele se vor desfășura cu participarea fizică a studenților și a cadrelor didactice, cu respectarea regulilor de securitate epidemiologică prevăzute de legislația în vigoare și adaptate situației locale.


Seminariile cu formații de studiu mai mari de 25 de studenți se vor desfășura online, utilizând platforma G Suite Enterprise for Education pusă la dispoziție de universitate.

Seminariile cu formații de studiu mai mici de 25 de studenți se vor desfășura cu participarea fizică a studenților și a cadrelor didactice. Lucrările practice, laboratoarele, proiectele și practica de specialitate se vor desfășura exclusiv cu participarea fizică a studenților și a cadrelor didactice. Pe lângă susținerea efectivă online a activităților prevăzute a se desfășura în acest mod, cadrele didactice au obligația de a pune la dispoziția studenților, în format electronic, suportul de curs sau notele de curs, bibliografia și alte informații și materiale didactice.

Cămine și cantine studențești

a. La cantina ULBS se impun următoarele măsuri:


Organizarea intervalelor aferente servirii meselor și a accesului se realizează astfel încât în sala de mese numărul persoanelor prezente să fie cel mult 30% din numărul total de locuri prevăzute pentru servirea mesei.


Respectarea măsurilor de distanțare fizică se aplică în orice context și în orice spațiu, atât la masă, cât și în intervalele de tranzit, circulație, distribuire a produselor alimentare etc.


Gestionarea echipamentelor și obiectelor specifice (tăvi, tacâmuri, carafe pentru apă etc.) va fi adaptată astfel încât contactele să fie limitate.
Înainte și după fiecare masă, studenților li se va recomanda spălarea mâinilor și respectarea normelor de igienă. Masca va fi scoasă doar în momentul în care studenții se vor așeza la masă. Sala de mese va fi aerisită înainte și după masă.


Se vor realiza cu strictețe curățenia și dezinfecția sălilor de mese, conform planului de curățenie și dezinfecție.

b. Cazarea studenților se va face online, pe bază de cerere transmisă prin email la adresa
dga@ulbsibiu.ro.


În momentul cazării, fiecare student va completa chestionarul epidemiologic, pe care îl va depune la comisia de cazare.


Orice activități sociale cu caracter de divertisment, desfășurate în cămine, sunt interzise.


Se interzice accesul oricărei persoane străine în cămine.


La nivelul fiecărui cămin se va rezerva o cameră neocupată, cu acces direct la baie, pentru izolarea eventualilor contacți COVID.


Orice caz suspect COVID apărut în cămine va fi raportat de urgență Prorectorului Studenți și Relația cu Comunitatea și DSP Sibiu.


La căminele ULBS se mai impun următoarele măsuri:


– Înainte de redeschiderea căminului se vor efectua corespunzător curățenia și dezinfecția tuturor spațiilor comune și de cazare.
– Vor fi efectuate zilnic curățenia și dezinfecția spațiilor colective/comune.
– În aceeași cameră de cămin vor fi cazați, pe cât posibil, studenți din aceeași serie și același an de studiu, în limitele prevăzute în Ordinul MEC/MS nr.548712020, cu respectarea distanțării fizice de cel puțin 1 m între paturi.
– Va fi asigurată o dotare optimă a grupurilor sanitare comune, în special cu săpun lichid.
– Vor fi limitate deplasările în cadrul căminului și se vor evita aglomerările.
– Purtarea măștii este obligatorie în toate spațiile comune.
– Studenții vor fi instruiți în permanență cu privire la respectarea măsurilor de protecție individuală.
– Spațiile comune vor fi curățate, dezinfectate și aerisite în mod regulat.
– Studenții care sunt cazați în cămin au obligația să păstreze curățenia, să dezinfecteze și să aerisească în mod regulat camerele.

ULBS își va adapta regulile de lucru în raport cu evoluția situației epidemiologice din Sibiu. În situația în care, la nivelul UAT Sibiu, incidența cumulată a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV2 pe o perioadă de 14 zile va fi mai mare de 3/1000 locuitori, activitățile didactice se vor desfășura în modul online, astfel cum au fost reglementate prin Addendum-ul la Planul de măsuri pentru organizarea activității în cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, în condiții de siguranță epidemiologică.

Planul de măsuri integral poate fi consultat la urmatorul link: https://www.ulbsibiu.ro/wp-content/uploads/documents/ca/2021/Anexa-1_PLAN%20DE%20MASURI%20organizare%20activitati%20ULBS%20semestrul%20II.pdf

Apă Canal Sibiu: Protejați rețeaua de canalizare și mediul înconjurător prin reciclarea uleiului alimentar uzat!

0
Desfundare canalizare

Reprezentanții Apă Canal Sibiu S.A. Încurajează cetățenii orașului Sibiu să evite aruncarea uleiul alimentar uzat în rețeaua de canalizare.

Aparent inofensiv, uleiul alimentar uzat este un veritabil inamic al rețelei de canalizare dar și al stațiilor de epurare, unde îngreunează procesele de curățare a apei.


Deversarea uleiului la chiuvetă este, din păcate, un obicei des întâlnit în gospodării astfel încât nu de puține ori echipajele de intervenție sunt solicitate să desfunde rețeaua de canalizare, obturată de veritabile dopuri de grăsime. Aceeași situație se întâmplă și în stațiile de pompare a apei uzate, unde echipamentele sunt ”sufocate” de grăsimi, iar oprirea acestora duce la blocarea canalizării, cu disconfort imediat pentru utilizatorii racordați.


Probleme mari apar și în stațiile de epurare unde uleiurile și grăsimile aderă pe pereții liniilor de tratare, înfundă pompele de transfer iar pelicula formată deasupra bazinelor de aerare biologică împiedică procesul de eliminare a materiilor organice. Pentru înlăturarea grăsimilor din apa uzată există o linie de extragere dotată cu suflante și un pod raclor ce colectează grăsimile, proces ce presupune un consum mare de energie electrică. Ulterior, grăsimile extrase sunt depozitate și predate unor firme specializate în colectarea și neutralizarea deșeurilor.

Tot acest efort, de înlăturare a efectelor pe care uleiurile și grăsimile le au în rețelele de canalizare și în stațiile de epurare, se traduce în muncă și costuri suplimentare care se vor reflecta în prețul serviciului de canalizare – epurare plătit de fiecare abonat.


Așadar, uleiul și grăsimile de origine animală nu trebuie să ajungă în rețeaua de canalizare!


Sibienii au trei variante de predare a uleiului uzat, colectat din propriile gospodării:


Hipermarket Carrefour – Shopping City. La trei litri de ulei uzat se oferă, gratuit, 1 litru de ulei alimentar, iar pentru o cantitate de 5 litri de ulei uzat se oferă 2 litri de ulei alimentar;
Hipermarket Auchan – Shopping City. Se acceptă cantități de la 0,5 l până la 5 litri de ulei uzat în schimbul cărora se oferă, tot gratuit, cantități similare de apă plată. La cerere, în schimbul uleiului uzat se poate primi detergent lichid de vase;
Benzinăriile Mol de pe Șoseaua Alba Iulia, Calea Șurii Mari și Vasile Milea. Uleiul este colectat gratuit.

Pașii pentru colectarea uleiului alimentar uzat sunt foarte simplii: după folosire, lăsați uleiul să se răcească. Apoi, turnați-l în recipiente din plastic transparente, utilizând o strecurătoare. Firmele care colectează uleiul uzat nu acceptă ulei cu suspensii, resturi de mâncare etc.


Impactul pe care uleiul uzat în are asupra mediului este devastator: 1 litru de ulei infestează până la 1 milion de litri de apă, cantitate suficientă pentru consumul unei persoane adulte pentru o perioadă de 14 ani. Din cauza peliculei formate la suprafața lacurilor sau apelor curgătoare este blocat procesul de oxigenare, cu afectarea faunei și vegetației, iar în cazul în care ajunge în sol, uleiul inhibă procesele naturale de regenerare.


Uleiul alimentar uzat stă la baza producerii de biodiesel, săpunuri, asfalt etc, fiecare picătură reciclată fiind un strop de sănătate pentru mediul înconjurător dar și pentru infrastructura de preluare și epurare a apelor uzate!

Cele trei scenarii oficiale care se vor aplica după redeschiderea școlilor

0
img

Școlile din România se redeschid din 8 februarie, odată cu semestrul al doilea. În acest context, autoritățile au pregătit trei scenarii în funcție de rata de infectare din fiecare localitate. Singurele cazuri în care cursurile vor fi online în totalitate vor fi în localitățile care intră în carantină.


Președintele Klaus Iohannis a prezentat cele trei scenarii, după o întâlnire la Cotroceni cu premierul și miniștrii Sănătății și Educației.

“Comitetul Național pentru Situații de Urgență adoptă prezenta HOTĂRÂRE:

Art.1 – (1) Se propune reluarea activităților care impun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, după următoarele scenarii:

a) Scenariul verde – incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mică sau egală cu 1/1.000 de locuitori – activitățile care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ sunt permise pentru toate categoriile de antepreșcolari, preșcolari și școlari;

b) Scenariul galben – incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1.000 dar mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori – activitățile care impun prezența fizică a antepreșcolarilor,

preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ sunt permise pentru toți antepreșcolarii și preșcolarii, elevii claselor din învățământul primar, precum si pentru elevii claselor terminale din învățământul gimnazial, liceal, profesional si postliceal;

c) Scenariul roșu – incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 – activitățile care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ sunt permise pentru toți antepreșcolarii și preșcolarii, precum și pentru elevii claselor din învățământul primar.

(2) Se propune ca, indiferent de scenariile prevăzute la alin. (1), stagiile de pregătire practică pentru elevii din învățământul liceal tehnologic, postliceal, profesional și profesional dual, să se desfășoare cu prezența fizică, respectând procedurile privind măsurile de protecție instituite de către entitățile organizatoare de stagii de pregătire practică și prevederile Ordinului comun al Ministrului Educației și Cercetării și Ministrului Sănătății.

(3) Se propune ca decizia cu privire la modalitatea de desfășurate a activităților ce presupun prezența fizică a studenților în cadrul instituțiilor de învățământ superior, se ia de către conducătorii acestora, în baza autonomiei universitare.

(4) La nivelul localităților unde este instituită măsura carantinei zonale, nu sunt permise activitățile care impun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ.

(5) În situația modificării ratei de incidență cumulată, care determină încadrarea într-un alt scenariu din cele prevăzute la alin. (1), constatarea și modificarea scenariului se face în condițiile Legii nr. 55 din 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 și ale Ordinului comun al Ministrului Educației și Cercetării și Ministrului Sănătății.

Art.2 – Se propune ca activitățile ce presupun prezența fizică a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale, să fie gestionate în funcție de analiza situației epidemiologice realizată la nivelul ministerelor din care fac parte și stabilite prin decizii ale conducătorilor acestora, fără a le fi aplicabile prevederile art. 1.

Art.3 – Se propune elaborarea unui act normativ prin care să fie instituită măsura complementară a suspendării activității, pe o perioadă determinată, pentru operatorii economici care nu respectă măsurile de prevenire și combatere a răspândirii COVID-19.

Art.4 – Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, pentru punere în aplicare prin ordine și acte administrative ale conducătorilor acestora.”

Sursa: Edupedu.ro

Directorul Muzeului ASTRA: „Vaccinarea cu siguranţă va creşte mobilitatea oamenilor şi Muzeul ASTRA va înregistra cifre de vizitare mai mari”

0
FB IMG

Vaccinarea împotriva COVID-19 reprezintă speranţa creşterii numărului de vizitatori în 2021 în cel mai mare muzeu în aer liber din România, situat în rezervaţia naturală Dumbrava Sibiului, pe o suprafaţă de 96 de hectare, pe care sunt amplasate peste 400 de case şi instalaţii tehnice de pe tot cuprinsul ţării, a declarat miercuri, pentru AGERPRES, directorul general al Muzeului ASTRA, Ciprian Ştefan.

Sperăm într-o îmbunătăţire a situaţiei generate de pandemie, vaccinarea cu siguranţă va creşte mobilitatea oamenilor şi Muzeul ASTRA va înregistra cifre de vizitare mai mari din turismul intern, dar in special din revenirea turiştilor străini„, a precizat Ciprian Ştefan.

În 2020, Muzeul ASTRA a fost închis trei luni şi jumătate, ceea ce a dus la reducerea cu mai mult de jumătate a numărului de vizitatori faţă de 2019. Astfel, dacă în 2019, Muzeul ASTRA atinsese numărul de 686.298 de beneficiari, în 2020 aceştia s-au redus la 45,69%, adică 313.544, potrivit datelor furnizate AGERPRES.

Sursa foto: Facebook

Scăderea drastică a numărului de vizitatori ai Muzeului ASTRA în primul an al pandemiei se explică prin reducerea numărului de grupuri organizate, formate din elevi, studenţi, pensionari, precum şi reducerea foarte mare a numărului turiştilor străini.

În 2020, Muzeul ASTRA a înregistrat şi o creştere a numărului de abonaţi în rândul familiilor din Sibiu şi tinerilor sibieni.

„2020 a fost un an pandemic pentru toată lumea, implicit pentru Muzeul ASTRA. Dar ne-am adaptat, spunem noi, aşa cum se cuvine. Am avut muzeul închis timp de trei luni şi jumătate, atât în perioada stării de urgenţă în România, cât şi în cea de carantină pe Sibiu, iar acest lucru s-a simţit din plin din punct de vedere financiar. Numărul de vizitatori pe care l-am înregistrat – în jur de 300.000 – este unul considerabil, dacă ne gândim că nici în Sibiu nu se puteau organiza foarte multe evenimente în zona centrală, iar lumea a rămas dornică astfel de plimbări în aer liber. De altfel, acest spaţiu natural este un avantaj pentru noi, fiindcă în felul acesta nu suntem nevoiţi să concentrăm resursele aferente unui eveniment organizat într-un singur loc. Practic, am folosit tot Muzeul ASTRA pentru a organiza evenimente şi activităţi interactive în anul 2020, respectând toate normele sanitare impuse de autorităţi în combaterea pandemiei COVID-19”, a declarat Ciprian Ştefan.

Potrivit sursei citate, în 2021 nu se vor face disponibilizări de personal, chiar dacă veniturile realizate în 2020 au fost mai mici faţă de cele din anul anterior. Muzeul ASTRA a încasat în 2020 peste 3,2 milioane de lei, în timp ce în 2019, 4,4 milioane de lei. În 2020, Muzeul ASTRA a realizat venituri de 1,9 milioane de lei, din proiecte cu finanţare nerambursabilă. 

„În 2020 s-a înregistrat o scădere cu 25,33% faţă de veniturile realizate in anul anterior, dar totuşi valoarea acestora a depăşit previzionarea economico-financiară din Proiectul de management”, a afirmat directorul general al Muzeului ASTRA.

FC Hermannstadt vs Gaz Metan – derby-ul judeţului Sibiu

1
FB IMG

Derby-ul judeţului Sibiu, care le-a opus pe FC Hermannstadt şi Gaz Metan Mediaş, s-a terminat la egalitate, 1-1 (0-0), miercuri, la Mediaş, într-un meci din etapa a 21-a a Ligii I de fotbal.

FC Hermannstadt, care a fost gazdă în acest meci, a deschis scorul prin atacantul spaniol David Mayoral (57), după o gravă greşeală a fundaşului brazilian Yuri Matias.

Gaz Metan a egalat prin internaţionalul comorez Nasser Chamed (72), cu un şut superb, sub transversala porţii apărate de portughezul Cristiano Figueiredo, aflat la meciul cu numărul 50 în echipa sibiană.

Gaz Metan, la primul meci cu antrenorul Mihai Teja pe banca tehnică, şi-a creat mai multe ocazii de gol, prin Ovidiu Horşia (6), Ronaldo Deaconu (14), Ricardo Valente (40, 82).

În min. 86, Ionuţ Stoica (FCH) şi Ricardo Valente (Gaz Metan) au primit cartonaşe galbene în urma unei altercaţii, după ce portughezul a avut o intrare brutală la fundaşul sibian, care fi pedepsită cu eliminare.

FC Hermannstadt a ajuns la nouă meciuri consecutive fără victorie, patru egaluri şi cinci eşecuri.

Gaz Metan nu a câştigat de trei etape, în care a înregistrat două egaluri şi un eşec.

AFC Hermannstadt – CS Gaz Metan Mediaş 1-1 (0-0), Stadion Gaz Metan – Mediaş
Au marcat: David Mayoral (57), respectiv Nasser Chamed (72).
Arbitru: Bogdan Dumitrache; arbitri asistenţi: Mircea Orbuleţ, Bogdan Gheorghe (toţi din Bucureşti); arbitru de rezervă: Szabolcs Kovacs (Carei)
Observatori: Alexandru Deaconu (Bucureşti) – CCA, Cătălin Popa (Vaslui) – LPF

Sursa: Agerpres

Încep înscrierile la Cea de a 28-a ediţie a Festivalului internaţional de film documentar de la Sibiu

0
Astra Film Festival deschidere

Cea de a 28-a ediţie a Festivalului internaţional de film documentar de la Sibiu se va desfăşura între 27 august şi 12 septembrie şi între 11 şi 16 octombrie, informează un comunicat de presă remis miercuri AGERPRES.

La Sibiu se pregăteşte o nouă ediţie a celui mai important festival de film documentar din Europa Centrală şi de Est. De astăzi şi până în data de 15 aprilie, regizorii şi producătorii de film documentar din toată lumea îşi pot înscrie producţiile realizate în anii 2020 şi 2021. Programul oficial al festivalului va cuprinde trei secţiuni competiţionale şi o serie de secţiuni curatoriale şi programe tematice„, se arată în comunicatul organizatorilor.

Festivalul se va desfăşura în două etape. În perioada 27 august – 12 septembrie, Astra Film va avea loc în aer liber (27 august – 5 septembrie) – cu proiecţii de filme şi evenimente în aer liber, în spaţii inedite, şi online (6-12 septembrie) – cu proiecţii de filme, evenimente şi programul dedicat industriei filmului documentar).

În perioada 11-16 octombrie va avea loc Astra Film Junior – program de iniţiere în filmul documentar dezvoltat pentru publicul tânăr şi foarte tânăr.

Organizatorii precizează că, în funcţie de reglementările COVID-19 care vor fi în vigoare în perioada preconizată, programul anunţat poate suferi modificări.

Înfiinţat în 1993, Festivalul Astra Film a devenit una dintre platformele principale ale documentarului din România şi din Europa şi este în căutare permanentă de filme documentare cu o prezenţă puternică a perspectivei regizorului, atât în formă, cât şi în conţinut. Specialiştii şi publicul AFF apreciază în mod deosebit calităţile cinematografice, onestitatea, curajul de a aborda teme dificile, originalitatea şi creativitatea.

Ediţia din 2021 va continua să exploreze noul climat în care se desfăşoară evenimentele culturale, aşa cum am făcut-o anul trecut, când, practic, am reinventat festivalul şi am găsit modalităţi inedite de a ajunge la publicul nostru fidel şi de a atrage public nou. Aşa au fost, de exemplu, proiecţiile pe un ecran amplasat între mori de vânt, vizionate din bărci plutind pe lac, în mijlocul miraculosului Muzeu Astra. În acest an, vom veni cu noi surprize, într-o ediţie care se va desfăşura în aer liber şi online, plus mult aşteptatul eveniment Astra Film Junior, pe care vom fi fericiţi să îl reluăm”, a declarat directorul Astra Film Festival, regizorul Dumitru Budrala.

Festivalul Astra Film de la Sibiu va avea trei secţiuni competiţionale: „Voci emergente ale documentarului”, „Europa Centrală & de Est” şi „România”.

Pe lângă secţiunile competiţionale, programul oficial cuprinde o serie de selecţii curatoriale, secţiuni tematice şi programe speciale.

Înscrierea filmelor se poate face începând de miercuri până în data de 15 aprilie. Regulamentul complet poate fi consultat la https://2021.astrafilm.ro/

Juriile internaţionale care vor decide premiile secţiunilor competiţionale reunesc specialişti şi profesionişti respectaţi ai lumii cinematografice şi academice internaţionale. Se vor acorda trei premii: Premiul „Voci emergente ale documentarului”, Premiul pentru Cel mai bun documentar al secţiunii Europa Centrală & de Est şi Premiul Cel mai bun documentar al secţiunii „România”.

Selecţia oficială va fi publicată pe site-ul festivalului (www.astrafilm.ro) iar autorii filmelor selectate vor fi invitaţi să participe la festival pentru discuţii cu publicul şi alte evenimente legate de filmele din selecţia oficială.

Festivalul Astra Film, oferit publicului neîntrerupt din anul 1993, se află sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României şi este organizat de Astra Film, CNM Astra şi Fundaţia Astra Film, cu sprijinul Consiliul Judeţean Sibiu, al Ministerului Culturii, Centrului Naţional al Cinematografiei, Consulatului Republicii Federale Germania la Sibiu şi al Uniunii Cineaştilor. Evenimentul este cofinanţat de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu şi de Uniunea Europeană prin Programul Europa Creativă.

Sursa foto: Astra Film

GRABĂ: Primăria Sibiu anunţă că vineri votează noul Regulament de Salubrizare

0
sibiu recicleaza salubrizare gunoi

Timp de o lună, din 17 decembrie, Primăria Sibiu a consultat publicul privind noul Regulament de Salubrizare şi taxele aferente. Sute de sibieni au protestat online, în stradă şi prin emailuri privind inechitatea noilor taxe de salubrizare. Miercuri seara (3 februarie), Primăria a anunţat că a finalizat modificările la noul Regulament şi a convocat de urgenţă Consiliul Local vineri, 5 februarie, în şedinţă extra-ordinară pentru a-l vota.

Primăria Sibiu a decis să păstreze abonamentele, dar le-a diversificat după numărul de persoane, deşi a fost invocat anterior că acest lucru nu este permis de normele europene şi naţionale în domeniu. Dar a mărit şi mai mult valoarea abonamentelor, faţă de cele anunţate în decembrie.

Astfel, dacă se votează în Consiliul Local Sibiu, sibienii vor plăti în anul 2021 abonamentul PRACTIC în valoare de 42 de lei pe lună pe locuinţă (504 lei pe an). Cei care locuiesc singuri vor primi o reducere de 62% şi vor plăti 16 lei pe lună, iar locuinţele cu două persoane vor fi taxate cu 32 de lei pe lună, beneficind de o reducere de 24%. Primăria promite că numărul de goliri a recipientelor va fi acelaşi, deşi motivează reducerea prin scăderea volumului de gunoi calculat pentru aceste locuinţe. La ora actuală se plăteşte taxa de salubritate 11 lei pe lună pe o persoană.

Din acest nou model de taxare nu câştigă nimeni. Nici cei singuri, care plătesc cu 5 lei pe lună în plus faţă de taxa actuală, nici locuinţele cu 2 sau 3 persoane, care plătesc mai mult lunar. O mică scădere este la locuinţele cu 4 persoane, de 2 lei pe lună şi mai mare la locuinţele cu 5, 6 sau mai multe persoane.

Consumatorii non-casnici vor suporta şi o indexare a taxei cu rata inflaţiei de 3,8%.

Noul Regulament precizează clar că imobilele declarate nelocuite NU vor mai plăti taxa de salubritate. În schimb cresc foarte mult amenzile pentru declaraţii false. Iar de la anul cresc foarte mult şi taxele penalizatoare pentru mai multe ridicări decât cele contractate.

Problema containerelor din zonele de blocuri, unde oricine poate arunca gunoi, rămâne nerezolvată. Administratorii de blocuri devin agenţii de urmărire a Primăriei şi vor face raportări semestriale privind numărul real de persoane din fiecare apartament.

Citiţi întregul proiect de hotărâre propus spre votare consilierilor locali sibieni vineri la ora 13.

page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page
page

FOTO: Mașină răsturnată la Șeica Mare

0
IMG

Conducătorul unui autoturism ce circula din direcția Mediaș spre Șeica Mare a pierdut controlul direcției de deplasare și s-a răsturnat.

Din primele informații, nimeni nu a fost rănit, rezultând doar pagube materiale. Polițiștii rutieri sunt la fața locului și efectuează cercetări.

Traficul se desfășoară îngreunat.

Vicepreședinta Tribunalului Sibiu a ieșit la pensie

0
poza grup

Judecătoarea Andreea Angelica Dinescu, vicepreședinta Tribunalului Sibiu s-a pensionat. Decretul de ieșire din sistemul de Justiție a fost semnat astăzi de Președintele Klaus Iohannis.

Andreea Dinescu a intrat în magistratură în anul 1997 la Judecătoria Săliște.

În ultimii doi ani a fost președinte al Biroului Electoral Județean la diferite alegeri.

Foto: Andreea Dinescu alături de un grup de elevi în vizită la Tribunalul Sibiu înainte de pandemie

Concertul pentru pian şi orchestră – capodoperă a lui Ravel – se cântă la Sibiu

0
radu postavaru


La aproape 100 de ani de la prezentarea în premieră a lucrării, cu Maurice Ravel la pupitrul dirijoral, „Concertul pentru pian şi orchestră în Sol major“ va fi interpretat la Sibiu joi, 4 februarie, în cadrul „Staţiunii Muzicale Brukenthal”. Invitaţii serii sunt dirijorul Radu Postăvaru şi pianistul Csiky Boldizsar.


Cu peste 1500 de concerte realizate în țară și peste hotare, dirijorul Radu Postăvaru promovează muzica modernă și contemporană în concertele sale, precum și tineri interpreți pe care i-a susținut de-a lungul carierei. Actualmente este cadru didactic asociat doctor al Universității Naționale de Muzică din București, dirijorul permanent al orchestrei simfonice a Filarmonicii ”Paul Constantinescu” din Ploiești și invitat al unor orchestre de prestigiu din lume.


Profesor universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, Csíky Boldizsár a susţinut concerte cu toate orchestrele simfonice din România şi a realizat mai multe înregistrări: CD, la Radio şi TV. A fost invitat în repetate rânduri ca membru al juriului concursurilor internaţionale de pian, susţinând de asemenea cursuri de măiestrie în ţară şi în străinătate.

Recunoscut ca un maestru al orchestraţiei şi un artizan meticulos, Maurice Ravel este unul dintre marii creatori ai epocii moderne. Concertul pe care muzicienii îl vor prezenta joi la Sibiu a fost intepretat la Paris în 1932, în intepretarea pianistei Maguerite Long, avându-l la pupitrul dirijoral chiar pe compozitorul Maurice Ravel.


În programul serii mai sunt incluse incluse „Simfonia nr.1 in Re major” de Charles Gounod şi Paul Dukas – „La Peri” (Fanfare).


Evenimentul se va desfăşura cu prezenţa publicului, în limita a 30% din capacitatea sălii, respectând toate normele sanitare în vigoare. Biletele pentru acest concert sunt puse în vânzare online, pe platforma iabilet.ro, și la Casa de bilete a Sălii Thalia. Prețul unui bilet este de 40 și 30 de lei. Informații suplimentare se pot obține la telefon: 0735566486.
Evenimentul este realizat cu sprijinul Consiliului Județean Sibiu.



Următorul concert este programat joi, 11 februarie 2021.
Concert simfonic. Carnaval.
Orchestra Simfonica a Filarmonicii Sibiu
Dirijor: Tiberiu Soare
Soliști: Sorin Petrescu, Doru Roman, Marko Ristić
asCULTă:
P.I.Ceaikovski – „Anotimpurile” op. 37, partea a doua Februarie-Carnaval pentru pian, percuție și orchestră (orch. Sorin Petrescu)
Astor Piazzolla – Five Tango Sensations – Concert pentru acordeon și orchestra de coarde (aranjament Aleksandar Jakovljevic)
Joe Porter – The Traveling Carnival
N.Paganini – Carnavalul Venețian Reloaded – variațiuni pentru pian, percuție și corzi (orch. Sorin Petrescu).

Urmăriți-ne pe:
www.facebook.com/FilarmonicaSibiu
www.youtube.com/FilarmonicadeStatSibiu
www.instagram.com/filarmonicasibiu
https://filarmonicasibiu.app.link/asCULTa
www.tiktok.com/FilarmonicaDeStatSibiu

Consilierul local Diana Mureșan cere acces liber pentru presă și cetățeni la ședințe (CP)

0
fb img

Diana Mureșan, consilier local USR a transmis un comunicat de presă pe tema Ședințelor de Consiliul Local deschise pentru cetățeni și mass-media și pe timp de pandemie:

Având în vedere că aproape de un an de zile, din cauza situației pandemice, ședințele Consiliului Local se desfășoară on-line, prin aplicația Zoom, mass-media și cetățenii Sibiului nu au mai avut posibilitatea să participe la acestea și să intervină la punctul “întrebări, interpelări” de pe ordinea de zi.

Am trimis azi din partea grupului de consilieri USR PLUS un e-mail către doamna primar Astrid Fodor și către colegii noștri din Consiliul Local în care propunem următoarele:

1. Linkul de conectare la Zoom să fie trimis și reprezentaților mass-media. În acest fel și jurnaliștii vor putea să adreseze întrebări administrației locale la punctul “întrebări, interpelări” de pe ordinea de zi. Menționez că autoritățile publice au obligația conform art. 17 din legea 544/2001 să organizeze periodic conferințe de presă și să răspundă cu privire la orice informații de interes public. Posibilitatea ca jurnaliștii să poată interveni la acest punct de pe ordinea de zi a ședințelor de Consiliu Local ar deveni un substitut al conferințelor de presă.

2. Publicarea pe site-ul primăriei www.sibiu.ro la secțiunea “Şedințele Consiliului Local Sibiu LIVE” a unei adrese de e-mail la care persoanele interesate pot să transmită din timp solicitarea de participare. Cei care au transmis solicitarea de înscriere la cuvânt vor primi confirmarea și instrucțiunile de participare prin e-mail.

De asemenea, am propus ca ședințele de Consiliu Local să fie transmise LIVE și pe pagina de facebook Primăria Municipiului Sibiu.

Suntem siguri că vom putea implementa aceste propuneri și că în mod continuu vom găsi noi căi pentru ca activitatea noastră din Consiliul Local Sibiu să rămână transparentă și cât mai aproape de cetățeni și presă.

Focar de Pestă Porcină Africană la Gura Râului

0
IMG

Prefectura județului Sibiu vă informează că în data de 03.02.2021, pe raza județului Sibiu a fost identificat un focar de Pestă Porcină Africană, în comuna gura Râului. Ca urmare a confirmării acestui focar a avut loc Ședința Centrului Local de Combatere a Bolilor Sibiu.

În cadrul ședinței s-a prezentat planul de măsuri și a fost adoptată decizia nr 10/03.02.2021, conform căreia acesta s-a aprobat.

Conform art 16 din Directiva 60/2002 s-au stabilit următoarele:
Localitățile aflate în zona infectată sunt: SIBIEL, SĂCEL, CRISTIAN, ORLAT, FÂNTÂNELE, POPLACA, RĂȘINARI și GURA RÂULUI din județul SIBIU ;
Localitățile aflate în zona tampon sunt: TILIȘCA, GALEȘ, SĂLIȘTE, VALE, MAG, RUȘCIORI, CISNĂDIOARA și RÂU SADULUI – din județul SIBIU.
Fondurile de vânătoare aflate în zona infectată sunt: F.V.13 GURA RÂULUI, F.V. 12 RĂȘINARI, F.V.21 ȘELIMBĂR și F.V.14 SĂLIȘTE – din județul SIBIU.
Fondurile de vânătoare aflate în zona tampon F.V. 20 ȘURA MICĂ, F.V. 10 SADU și F.V. 11 NEGOVEANU – din județul SIBIU.

Măsurile de control ale bolii sunt puse în aplicare imediat și se mențin pentru 12 luni de la constatarea ultimului caz de PPA la porcii mistreți în zona infectată determinată; aceste măsuri de control rămân în vigoare pentru cel puțin încă 12 luni și includ cel puțin dispozițiile deja puse în aplicare în conformitate cu literele e, g, h ale art. 16 din directiva 60/2002 CE privind:
– Examinarea porcilor sălbatici împușcați de vânători sau găsiți morți prin testări de laborator, inclusiv cu ajutorul unor anchete epidemiologice pe categorii de vârstă
– Eliminarea porcilor sălbatici găsiți morți sau împușcați, prin neutralizare sub control oficial
– Ancheta epidemiologică efectuată asupra fiecărui porc sălbatic găsit mort sau împușcat.

Poliția caută o femeie de 32 de ani, dispărută de acasă

0
Screen Shot    at

ACTUALIZARE: Numita MATEI MARIA, plecată voluntar de la domiciliu ieri, a revenit în această după amiază acasă, declarând că a vizitat o prietenă, tot din mun. Sibiu.
Femeia nu a fost victima vreunei infracțiuni.

Știre inițială

Poliţiştii sibieni caută o femeie în vârstă de 32 ani care a plecat de la domiciliu într-o direcție necunoscută, fără a mai reveni. Persoanele care pot oferi informaţii care să conducă la depistarea acesteia sunt rugate să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.

La data de 3 februarie, polițiștii sibieni au fost sesizați de către un bărbat cu privire la faptul că, la data de 2 februarie a.c., în jurul orei 07:30, soția sa, MATEI MARIA, în vârstă de 32 ani, a plecat de la domiciliul său din municipiul Sibiu, fără a mai reveni.

Semnalmente: înălțime 169 cm, greutate aproximativ 85 de kg, ochi căprui, ten măsliniu.

La data dispariției, femeia purta o geacă lungă de culoare roz, pantofi sport de culoare negru și roșu și avea asupra sa un rucsac de culoare negru.

Semne particulare:  tatuaj  pe gamba piciorului drept sub forma unui rozariu.

Cetăţenii care pot oferi informaţii despre această femeie sunt rugați să contacteze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic pentru situații de urgenţă 112.


FOTO: Microbuz în flăcări pe strada Prejbei din orașul Sibiu

0
IMG

Pompierii militari ai Detașamentului Sibiu au fost solicitați să intervină de urgență în municipiul Sibiu, str. Prejbei pentru localizarea și lichidarea unui incendiu izbucnit la compartimentul motor al unui microbuz transport marfă staționat, fără victime.

La fața s-a intervenit prompt pentru stingerea incendiului.
A ars compartimentul motor fără a se propaga la întregul microbuz.
Cauza probabilă de izbucnire a incendiului a fost determinată de producerea unui scurtcircuit electric.

Antrenorul FC Hermannstadt, încrezător că meciul cu Gaz Metan va fi un nou început pentru echipă

0
img scaled

Antrenorul echipei de fotbal FC Hermannstadt, Liviu Ciobotariu, a declarat, înaintea meciului de miercuri cu Gaz Metan Mediaş, că meciul cu rivala judeţeană poate fi un nou început pentru formaţia de pe Cibin, scrie Agerpres.

‘Am rămas datori iubitorilor de fotbal din Sibiu pentru că în ultimele meciuri disputate nu am reuşit mare lucru – doar două rezultate de egalitate (în ultimele patru etape, n. red.). Bineînţeles că ne-am fi dorit mult mai mult, dar cu ocazia acestui derby judeţean am încredere că vom arăta mult mai bine. Ne dorim să câştigăm, atât pentru noi, cât şi pentru suporterii noştri. Poate fi şi un restart pentru noi dacă obţinem cele trei puncte pe care le aşteptăm de foarte mult timp’‘, a spus Ciobotariu, citat de site-ul oficial al clubului.

Tehnicianul a comentat şi schimbarea de antrenor de la Gaz Metan, înlocuirea lui Jorge Costa cu Mihai Teja: ”De fiecare dată când se schimbă antrenorul, o echipă poate să arate mult mai bine, cel puţin din punct de vedere motivaţional. Mihai Teja este un antrenor foarte bun, un antrenor tânăr, de perspectivă. Cu siguranţă va face schimbări în modul de a juca. Noi vom mai face schimbări în primul ‘unsprezece’, nu neapărat din cauza randamentului, ci din cauza problemelor fizice. Din păcate avem şi un jucător suspendat. Vom încerca să aducem prospeţime, utilizând jucători care nu au evoluat prea mult în primele patru meciuri”.

Din lotul echipei FC Hermannstadt vor lipsi în această partidă fundaşii Adrian Scarlatache şi Claudiu Belu, ambii accidentaţi, şi internaţionalul de tineret Raul Opruţ, suspendat pentru cumul de cartonaşe galbene. Totodată, argentinianul Patricio Matricardi este incert.

FC Hermannstadt vine după o serie de două înfrângeri şi două rezultate de egalitate şi ocupă locul 15 în clasament, cu 17 puncte. Gaz Metan Mediaş a înregistrat în ultimele patru etape o victorie, două rezultate de egalitate şi a pierdut un singur meci, aflându-se pe locul 10, cu 24 de puncte.

Supranumit derby-ul judeţului Sibiu, meciul dintre FC Hermannstadt şi Gaz Metan Mediaş va avea loc miercuri 3 februarie, începând cu ora 15:00, pe Stadionul Gaz Metan din Mediaş, FC Hermannstadt fiind considerată echipa gazdă. Partida din tur s-a terminat la egalitate, 1-1.

Sursa foto: As.ro

Celebrități din Lumea Plutitoare – explorează universul japonez specific epocii Edo

0
Afis Celebrities

Muzeul Național al Literaturii Române și Asociația „Șerban și Asociații”, Societate civilă de avocați, în parteneriat cu Asociația culturală „Pictor Octavian Smigelschi”, organizează, în perioada 5 februarie – 10 aprilie 2021, expoziția-eveniment Celebrități din Lumea Plutitoare, curator Alexandru Constantin Chituță.

Stampele japoneze, care vor fi expuse în cele trei săli de la parterul sediului MNLR din Calea Griviței 64-66, fac parte din colecția privată Ukiyo-e George Șerban.

Expoziția este un record pentru România, prin numărul de lucrări expuse – 200 de stampe japoneze create de cei mai importanți artiști ukiyo-e, în perioada 1603-1868, cunoscută sub numele de epoca Edo, lucrări care acoperă marile teme ale acestei fascinante arte: istorie, teatrul kabuki, bijin-ga sau portrete ale unor femei frumoase – gheișe sau curtezane, shunga sau arta erotică și peisajul.

În expoziție vor putea fi admirate și lucrări originale, realizate de Hishikawa Moronobu (1618-1694), Okumura Masanobu (1686-1764), Suzuki Harunobu (1724-1770), Isoda Koryusai (1735-1790), artiști din Școlile Torii, Katsukawa sau Utagawa, Katsushika Hokusai (1760-1849), Keisai Eisen (1790-1848), Kikukawa Eizan (1787-1867) și alții, precum și cărți Hokusai, Eisen, Harunobu și Kunisada, realizate în secolul al XIX-lea, care conțin xilogravuri originale”, a declarat domnul Alexandru Constantin Chituță.

Vă așteptăm din 5 februarie 2021, de marți până sâmbătă, la sediul MNLR din Calea Griviței 64-66, în intervalul orar 10.00 – 18.00, pentru a explora universul japonez specific epocii Edo, un adevărat regal adus simplității, subtilității și expresivității. Vizitarea se face în baza unei programări la numărul de telefon 0762 671 698.

Organizatori: Muzeul Național al Literaturii Române din București, Asociația „Șerban și Asociații”, Societate civilă de avocați
Parteneri: Asociația culturală „Pictor Octavian Smigelschi”, Muzeul Național Brukenthal
Sponsori: Ramada Sibiu, Biozone, Dinamica

Tânăr depistat în trafic la Mediaș deși avea permisul suspendat

0
politia romana

La data de 2 februarie, în jurul orei 17:00, în municipiul Mediaș, polițiștii rutieri au depistat un tânăr în vârstă de 22 de ani în timp ce conducea un autoturism pe strada Titus Andronic având acest drept suspendat.

Pe numele celui aflat la volan s-a deschis un dosar de cercetare penală privind săvârșirea infracțiunii prevăzute de articolul 335 aliniatul 2 din Codul Penal. 

O tânără din Rășinari a plecat la Sibiu, deși era în arest la domiciliu

0
Screen Shot    at

La data de 2 februarie, în urma activităților specifice desfășurate, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Sibiu au depistat o tânără în vârstă de 26 de ani, din Rășinari, pe numele căreia Judecătoria Sibiu a emis un mandat de arestare preventivă.

Măsura vine ca urmare a încălcării repetate a măsurii arestului la domiciliu, instituită în vederea continuării cercetării mai multor infracțiuni de furt din societăți comerciale.

Tânăra a fost identificată și prinsă pe raza municipiului Sibiu și a fost încarcerată în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă din cadrul I.P.J. Sibiu pentru o perioadă de 30 de zile.

Incendiu la Ocna Sibiului din cauza jarului căzut din sobă

0
IMG

În cursul nopții pompierii militari ai Detașamentului Sibiu au fost solicitați să intervină de urgență în localitatea Ocna Sibiului, str. Alămorului pentru stingerea unui incendiu izbucnit la o încăpere a unei case de locuit.

La fața locului s-au deplasat de urgență două autospeciale de stingere cu apă și spumă precum și un echipaj SMURD. În sprijin au intervenit membrii SVSU Ocna Sibiului.

Intervenția promptă a pompierilor militari și a membrilor SVSU au condus la stingerea rapidă a incendiului și înlăturarea propagării acestuia la întreaga casă.

Au ars obiecte de mobilier și electrocasnice și s-a deteriorat camera pe o suprafață de cca 25 mp.
O persoană de sex feminin de cca 19 ani, însărcinată în luna IV a suferit un atac de panică și a primit îngrijiri medicale de la paramedicii SMURD refuzând transportul la spital.

EDITORIAL: Fac chef! Șpaga e pregătită

1
Calin Blaga  e

Doar un dobitoc poate să nu vadă modul discreționar cum se aplică legea în județul Sibiu. În plină pandemie, petrecerile private sunt interzise. Și acasă, și la local. Dar, cumva, polițiștii dau amenzi cu care se laudă în presă doar celor de acasă. Și celor de la local, doar avertismente sau amenzi infime, păstrând proporțiile.

În ultima lună, câteva petreceri de acasă au fost aspru sancționate. 19.000 de lei pentru chef de 4 persoane. În același timp un botez de 50 de persoane la local s-a lăsat doar cu avertisment sau o nuntă de 500 de persoane cu o amendă infimă.

Aș vrea tare mult să ni se explice de o autoritate dacă amenzile la Sibiu se dau pe ochi frumoși sau pe șpagă? Pentru că trebuie să fii orb să nu realizezi că posturile locale de poliție sunt degeaba, fiind la cheremul celor cu bani din comune sau orașe mici. Și nu mă stârniți cu Poliția Locală din orașe… Dar dacă aceștia te aștepți să servească primarul, fiind șeful lor suprem, cei de la Poliția Națională încep să aibă cam mulți șefi, în funcție de grosimea plicului.

Nu cred că DNA a adormit și în plină pandemie nu sesizează aceste amenzi minore la mega-petreceri. Doar dacă ești orb sau ai ordin să închizi ochii. Sau Poliția în județul Sibiu nu mai are curaj să lupte cu mahării, ci doar cu vițeii?

Era o vorbă: unde e lege, nu-i tocmeală! Să avem pardon… grosimea plicului se reflectă în valoarea amenzii sau a numărului de avertismente.

LANSAREA aplicaţiei mobile de plăţi Maiar din Sibiu, un succes mondial

0
main beniamin mincu elrond

Un număr de 80.000 de utilizatori s-au înscris în primele 8 ore de la lansarea globală de luni, pentru a folosi noua aplicaţie mobilă de plăţi Maiar, un start-up de blockchain Elrond, conform Beniamin Mincu – fondator şi CEO al companiei pe reţeaua socială de business LinkedIn.

“A fost o zi nebună pentru echipa şi comunitatea Elrond! 300.000 de utilizatori pe lista de aşteptare. Peste 80.000 de utilizatori noi s-au înregistrat în ultimele 8 ore.
Interesul pentru aplicaţie depăşeşte cele mai nebuneşti aşteptări ale noastre. Suntem încântaţi să vedem răspunsul entuziast al comunităţii din întreaga lume”, a scris Mincu.

Maiar este o aplicaţie care serveşte drept portofel digital şi foloseste blockchain-ul Elrond, care este capabil să efectueze peste 100.000 de plăţi pe secundă. Aplicaţia va reinventa astfel felul în care oamenii interacţionează cu bani, bunuri, titluri de proprietate sau orice alt transfer de valori.

FOTO: Accident lângă Arpașu de Jos între două mașini și un autocamion

0
Screen Shot    at

Un accident rutier s-a petrecut cu puțin timp în urmă pe DN 1, la limita cu județul Brașov, localizat în afara localității Arpașu de Jos.

Din primele informații se pare că două autoturisme și un autocamion au intrat în coliziune, o persoană fiind rănită și transportată la spital.

Politiștii rutieri sunt la fața locului și efectuează cercetări în vederea stabilirii circumstanțelor în care s-a produs accidentul.

Momentan, traficul este blocat total.

Un pacient sibian, beneficiarul primului transplant cardiac din România pandemică

0
transplant

Şeful Clinicii de Chirurgie Cardiovasculară din cadrul Institutului de Urgenţă pentru Boli Cardiovasculare şi Transplant (IUBCvT) Târgu Mureş, doctorul Horaţiu Suciu, a declarat, marţi pentru AGERPRES, că institutul a reuşit efectuarea primului transplant cardiac din România, de după declanşarea crizei pandemice. Pacientul este din judeţul Sibiu.

„Receptorul este un pacient în vârstă de 42 de ani, din judeţul Sibiu, aflat de aproximativ 2 ani pe lista de aşteptare, aflat într-o stare avansată de insuficienţă cardiacă, deasupra resurselor terapeutice convenţionale (…) Este primul transplant cardiac efectuat în România după declanşarea crizei pandemice, acest lucru ne face să fim optimişti pentru că fost spartă gheaţa şi alte transplanturi vor urma. Evident că sunt şi alte probleme în continuare în acest domeniu, în primul rând un număr relativ scăzut de donatori care nu este neapărat ceva caracteristic României, fiindcă la nivel european şi mondial este notată o scădere a numărului de donatori. Dar există şi alte probleme care pot fi rezolvate dacă există dorinţă şi voinţă în sprijinul medicinei de performanţă”, a declarat, presei, doctorul Horaţiu Suciu.

Doctorul a arătat că transplantul a avut loc în urmă cu câteva zile şi că starea receptorului este bună şi că este pregătit să iasă de la terapie intensivă.

Sibieni prinşi în coşmarul din Mexic

0
romani mexic

Presa centrală a relatat astăzi drama trăită de peste 80 de români în diferite aeroporturi din Mexic. Printre ei se numără şi sibieni.

Printr-o postare publică pe Facebook, Oana J. din Sibiu anunţă în această seară prietenii şi rudele că se întoarce, în sfârşit, acasă: „După două zile de semi-coşmar suntem acum în drum spre România„.

Românii ajunși de sâmbătă în Mexic au fost sechestraţi în aeroporturi şi li s-au reţinut paşapoartele şi telefoanele mobile. Apoi li s-a pus în vedere să părăsească ţara. „Fără telefon, fără bagaje şi despărţită de soţ, am cunoscut oameni faini, am ascultat poveşti de viaţă şi ne-am îmbărbătat unii pe alţii” relatează sibianca pe Facebook. Ea spune că a fost ajută de un necunoscut să ia legătura cu familia de acasă, deşi acesta risca mult astfel. „Sperăm ca nimeni să nu treacă prin asta vreodată!” a concluzionat sibianca Oana J., aflată acum în avion spre România.

Alin Burcea de la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a declarat pentru AGERPRES despre situaţia din Mexic: „Din punctul meu de vedere şi al colegilor mei, este un abuz. Este o bătaie de joc la care Mexicul ne supune cam din doi în doi ani. Noi pornim de la premisa că este o ţară civilizată, dar, prin ceea ce face şi măsurile abuzive pe care le ia la frontiere, demonstrează că nu este. Pentru că nu este prima dată când se întâmplă aşa ceva. Astăzi sunt aproximativ 80 de turişti, atât grupuri organizate cât şi turişti individuali, în Cancun, care sunt pur şi simplu sechestraţi, băgaţi într-o cameră. Tuturor turiştilor români li se iau paşapoartele şi telefoanele mobile, ca să nu poată comunica, şi îi ţin închişi intr-o cameră, după care, după diverse criterii, unora le dau drumul să intre în ţară, şi altora le spun să plece înapoi. Înţeleg că este un caz în care o familie a fost ruptă în două, soţia şi copilul au fost trimişi acasă şi soţul a primit acceptul de a intra, nişte aberaţii. Este vorba despre un ordin în ceea ce îi priveşte pe români, pentru că pe toţi românii din cursa de Lufthansa i-a luat într-o parte, deci este legat strict de români„.

Ministerul Afacerilor Externe a solicitat părţii mexicane „asigurarea unei abordări transparente şi predictibile cu privire la regimul turiştilor străini în Mexic, mai ales în contextul pandemic actual, în caz contrar existând riscul ca astfel de cazuri să inducă ideea unei abordări discriminatorii”. Ministerul român precizează că 50 de cetăţeni români se află în continuare în aeroportul din Cancun, în aşteptarea curselor de retur, iar o echipă desemnată de consulul onorific al României din acest oraş s-a deplasat la aeroport în vederea furnizării de alimente şi apă pentru cetăţenii români. Acestea au fost preluate de către funcţionarii din cadrul aeroportului şi vor fi distribuite cetăţenilor români.

PORTRET: Marius Grecu – Om, tată, primar

2
Marius Grecu e

Gata cu anul electoral 2020, aşa că ne putem vedea şi noi jurnaliştii şi politicienii de treburile cotidiene. Am început un periplu prin judeţ pentru a cunoaşte, faţă în faţă, pe unii din primarii care în ultimii patru ani au realizat ceva la ei în localitate şi au reuşit să convingă populaţie să îi aleagă din nou.

Încep prin a descrie, printr-un portret jurnalistic, un gen de presă apus zilele acestea, primarul comunei Şelimbăr, Marius Grecu. Comoditatea de a alege o localitate de lângă Sibiu printre primele, nu o neg, dar Şelimbărul reprezintă un punct de mare interes, nu doar pentru mediul de afaceri, dar şi pentru populaţie. Şi în ultimul an am avut ochiul vigilent la adresa primarului din localitate, sancţionând eventuale erori din administraţie.

Anul trecut, în plină campanie pentru alegerile locale, primarul Marius Grecu anunţa mutarea sediului modern al Primăriei Şelimbăr în Căminul Cultural. Motivaţia sa, anunţată oficial, este de a oferi clădirea şcolii din vecinătate, pentru ca toţi copiii să aibă acces la educaţie în condiţii bune, fără înghesuială şi mai multe schimburi. Mai ales că suntem în plină pandemie. Gestul a fost rapid taxat drept „de campanie”. Nu neg că şi eu mă aşteptam să aud după alegerile din septembrie că „mutarea” nu se mai face. Dar nu am luat în calcul un aspect: Marius Grecu este tată. Şi o simplă căutare pe Facebook sau câteva întrebări în comunitate scot rapid la iveală cât de important este pentru el rolul de tată. În plină pandemie, Marius Grecu a decis că angajaţii Primăriei (cei 28) pot lucra din sediul Căminului Cultural, copiii având prioritate. Din păcate însă, copiii abia din 8 februarie se pot bucura de şcola fizică, datorită ordinelor de la Bucureşti.

Recunosc că nu am mai fost în Căminul Cultural din Şelimbăr. Am remarcat că sala mare a fost transformată, prin câteva separatoare provizorii de termopan, în ghişee. Mai în spate, birourile pe model american, în spaţii deschide puţin marcate de dulapurile de dosare. Un poliţist local m-a condus spre biroul primarului. Am traversat sala, am intrat pe holul de gresie şi faianţă din faţa fostei bucătării şi mi s-a indicat o uşiţă la capătul a trei trepte. Era uşa de acces pe scenă a artiştilor. Mica scenă de la Căminul Cultural a devenit biroul primarului. Separată de sala mare de un perete transparent, temporar, de termopan. Primarul vede toţi angajaţii şi ei la fel pe el. Putea foarte simplu să facă scări din sala mare şi o uşă acolo, cu un perete mat. Dar se pare că nu au vrut să afecteze deloc structura Căminului Cultural. Oricum acolo Primăria va fi doar temporar.

Noul sediu se va construi peste drum, pe actualul teren, ce are pe el o parcare improvizată la ora actuală. O clădire cu parcare subternară, parter şi etaj va fi noua primărie. O clădire pritenoasă cu natura şi independentă energetic. Cam în doi ani poate fi gata. Depinde de licitaţii, contestaţii şi tot sistemul birocratic românesc. Altfel spus, primarul Grecu a decis că doi ani, el şi angajaţii Primăriei vor sta în Căminul Cultural. Iar copiii vor face şcoală în fosta Primărie.

Am remarcat un primar relaxat, dar respectuos. Cumpănit la vorbă, trist că proiectele echipei sale nu sunt mediatizate cum trebuie. Dincolo de subiectele legate de drumuri, construcţii, bugete, am remarcat la loc de cinste icoana şi crucea. Şi geamul deschis când am intrat, iar de afară răzbătea din boxele bisericii de peste drum, slujba.

Marius Grecu este un primar tânăr, totuşi cu 18 ani de experienţă în administraţie locală. A pornit de jos, ucenicie în managementul local ca viceprimar şi, apoi, primar ales de două ori. Este evident pentru cunoscători, că nu este uşor să conduci comuna Şelimbăr. Mai ales cu o echipă mică. Şelimbăr este cea mai bogată comună din judeţ şi una din cele mai bogate din ţară. Dar este o comună. Şi poate asta reprezintă un avantaj pentru locuitori în ce priveşte taxele şi impozitele locale, dar nu pentru administraţie. La ora actuală, Şelimbăr este a cincea localitate ca mărime din judeţ după Sibiu, Mediaş, Cisnădie şi Avrig. Cam la egal cu Agnita. Remarcaţi că multe oraşe din judeţ sunt sub Şelimbăr la populaţie. Dar şi la investiţii private şi publice.

Marius Grecu mi-a recunoscut că a fost în ultimii patru ani în stradă mereu. Prin toate satele. Unii l-au văzut, alţii poate nu. Dar nu a dat suficientă atenţie la capitolul mediatizarea proiectelor implementate în Şelimbăr. A realizat că nu este suficient să faci lucruri bune pentru comunitate, trebuie să şi spui că le-ai făcut. Pentru că, deşi cu numele este o comună, Şelimbăr, de facto, este un oraş în toată regula. Are o suprafaţă mare, sate multe şi locuitori din ce în ce mai mulţi. Cu sau fără buletin de Şelimbăr.

Stând de vorbă cu el despre diferite proiecte implementate local, mi-am adus aminte că în scandalul mirosului din 2019-2020 a fost singurul reprezentant al autorităţii care a adus oamenii şi instituţiile la aceeaşi masă pentru a găsi soluţii. Sau mergea noaptea cu maşina la Uzina de Apă să verifice sursa mirosului. Curios, dar primarul Marius Grecu nu vorbeşte despre aceste lucruri. Deşi un politican de carieră de la noi şi când mută un creion ar da comunicat de presă şi ar posta pe Facebook. Grecu încă mizează pe faptul că oamenii din Şelimbăr văd în el omul şi abia apoi primarul.

Acum un an era acuzat, că tot începea campania electorală, că nu e născut în Şelimbăr. Mutat aici. Râdeam acum în sinea mea, gândidu-mă că, probabil peste 60% din actualii locuitori ai comunei sunt mutaţi aici… Dar Grecu se simte şelimbărean. După cum vorbeşte cu pasiune de comunitatea pe care o gestionează.

Nu am putut să nu remarc că a dobândit şi o înţelepciune a non-conflictului, deşi anul trecut a fost stârnit de contra-candidaţi. Spunea că el crede că oamenilor nu le plac aceia care aruncă mereu cu noroi. Şi că mai bine discuţi, negociezi şi faci ceva pentru comunitate. Un pic cam idealist, aş spune eu, mai ales în politica românească. Poate înţelepciunea vine şi de la scandalul din Primăria Şelimbăr cu fostul primar şi DNA-ul. Tânărul vice de atunci, actual primar, a învăţat cum să nu faci administraţie. Şi se pare că a reuşit un model de administraţie, pe care şelimbărenii l-au validat a doua oară.

Am aflat că este pasionat de fotbal, dar tot familia este pe primul loc, la capitolul timp liber.

Nou şef la Centrul de Vaccinare din Sibiu. Află motivele

0
Boca Marius Liviu

Doctor Cristina Chelcea, soția directorului DSP Sibiu, Daniel Chelcea, a fost schimbată din funcţia de coordonator al Centrului de Vaccinare Redal Sibiu. SIBIU INDEPENDENT a relatat ieri că directorul DSP Sibiu motiva că numirea soţiei sale a fost o decizie a Primăriei Sibiu, funcţia nefiind plătită.

Astăzi, Primăria Sibiu a decis să desemneze coordonator al respectivului Centru de vaccinare pe dr. Marius Boca. Reprezentanţii primăriei susţin că schimbarea s-a făcut datorită modificării legislaţiei. Prin Ordinul 72 din 29 ianuarie s-a stabilit că pentru a ocupa acestă funcţie trebuie contractat un medic specialist. Doar că Centrul s-a deschis în 18 ianuarie, în vid legislativ. Doctorul Cristina Chelcea, medic stomatolog la cabinet şcolar, a asigurat astfel interimatul de la deschiderea centrului de vaccinare până astăzi. Primarul Astrid Fodor i-a mulţumit personal pentru activitatea voluntară depusă.

Dr. Marius Boca a terminat medicina la Cluj în 1984 şi este medic primar.

Ordinul nr 72 din 29 ianuarie 2021 emis de Ministerul Sănătăţii prevede şi valoarea plăţilor care se fac pentru personalul medico-sanitar şi registratorii din centrele de vaccinare din ţară, altele decât cele din spitale. Medicii vor primi 90 de lei pe oră, asistenţii medicali 45 de lei pe oră şi registratorii 20 de lei pe oră. Banii vor veni de la bugetul de stat prin bugetele locale.

Redăm mai jos comunicatul Primăriei Sibiu referitor la schimbarea coordonatorului Centrului de Vaccinare Redal trimis către SIBIU INDEPENDENT:

„Centrul de vaccinare de la Redal a fost pregătit de Primăria Sibiu și deschis în data de 18 ianuarie, conform dispozițiilor instituțiilor abilitate. Însă, actul normativ prin care trebuiau stabilite criteriile de desemnare a medicului coordonator al centrului de vaccinare și formele legale pentru angajarea personalului a fost publicat doar vineri, 29 ianuarie 2021 (Ordinul nr. 72/2021). Pentru a putea deschide centrul de vaccinare din data de 18 ianuarie (data începerii celei de-a doua etape de vaccinare), Primăria Sibiu a asigurat personalul medical necesar prin delegarea a 4 medici din cabinetele școlare. Având în vedere că nu existau prevederi legale pentru desemnarea unui coordonator de centru, persoana care a coordonat acțiunile în centrul de vaccinare a fost doamna dr. Cristina Chelcea, medic la unul din cabinetele școlare din Sibiu, care și-a îndeplinit în mod exemplar atribuțiile. Însă, având în vedere că Ordinul menționat specifică faptul că această poziție poate fi ocupată doar de un medic specialist, doamna dr. Chelcea nu mai poate continua coordonarea centrului. Pe această cale, primarul Astrid Fodor mulțumește public doamnei dr Chelcea pentru că și-a asumat rolul de coordonator și pentru că acțiunile s-au desfășurat în bune condiții în centrul de vaccinare”.