spot_img
11.3 C
Sibiu
luni, 29 aprilie, 2024
spot_img

EDITORIAL: 11,4 milioane de euro

Știri din Județ

Publicitate

Atât a costat noua pistă de biciclete de pe malul Cibinului lungă de 3,6 km. Anunțul a fost făcut de primarul Astrid Fodor prezentă, ca niciodată, la o tăiere de panglică și un eveniment de lansare a investiției. De fapt mint, a fost prezentă la multe astfel de evenimente în campania electorală din anul 2020. Dincolo de politicieni, rămâne suma uriașă cheltuită. Oare se justifică?


Din start, primarul Astrid Fodor a dorit să precizeze că doar 230.000 de euro vin din bugetul local. Restul până la 11,4 milioane de euro vin din bani europeni atrași. La fel a fost și în cazul faimoasei modernizări a străzii SMART, Calea Dumbrăvii. Doar că se dovedește a nu fi prea smart (deșteaptă)… strada. Și acolo bugetul a fost super-generos.

Gurile critice spun că de cei 11,4 milioane de euro se putea face 5 corpruri de clădire la școli din Sibiu. Asta pentru că orice clădire făcută de stat costă cam de 3-4 ori mai mult ca la privat. Dar alții vor spune că s-au făcut clădiri la unele școli din oraș.

Dar nu sunt suficiente. În Sibiu locurile la creșe sunt limitate, la fel la grădinițe de stat. Iar la școli se învață în două schimburi la foarte multe.

Dar bine că de ani buni se tot fac piste de biciclete. Încurajăm sportul, relaxare și deplasarea eco. Teoretic. Practic, dacă întrebi bicicliștii puțini care folosesc acest mijloc de transport în orașul Sibiu, situația este un dezastru.

Majoritatea pistelor sunt simple desene pe marginea carosabilului. În multe locuri sunt prea înguste. Gurile de canal sunt sub nivel sau de-a lungul și reprezintă capcane pentru bicicliști. Alte piste sunt desenate între parcări și străzi, ceea ce crează noi pericole.

Chiar și pistele noi, cele verzi, cum este cea de pe Calea Dumbrăvii sunt făcute fără cap. Fiecare trecere a pistei verzi peste intersecțiile cu străzile perpendiculare pe Calea Dumbrăvii (aia smart) sunt un risc. Boorduri înalte și șoferi care nu acordă prioritate. Pentru că nu știu sau nu înțeleg rolul pistei verzi. Dacă pistele verzi se ridicau la nivel în aceste intersecții se oferea bicicliștilor un trafic lin fără sărituri de borduri și șoferilor un bumper natural, care îi forța să încetinească. Așa cum este la ieșirea din cartierul Valea Aurie.

La inaugurarea de ieri, primarul Astrid Fodor spunea că pista de pe Cibin face legătura din cartierul Gușterița până la Rășinari, cu mici întreruperi. Evident că doamna primar nu s-a dat cu bicicleta. Se vede clar că vorbește din auzite de la aghiotanți. Care ascund adevărul. Orice biciclist care a parcurs acest traseu știe că acele mici întreruperi sunt multe și mari. Mai mult, nu există nicio signalistică care să indice direcția. Lasă că avem Google Maps. Iar tranzitul acelor „mici întreruperi” este pe riscul biciclistului.

S-a mai vorbit la inaugurare, printre panglici și eșarfe verzi de siguranța pistei, de plante, pomi și un pod rotund. S-a spus de wifi, de platforme de relaxare. Totul sună frumos. În realitate la siguranță se mai poate lucra pe respectiva pistă.

Din start, accesul de la podul de pe Șoseaua Alba Iulia este ca un roller-coster fără centură. Iar pe traseu situații asemenea de risc sunt multe. Să mai spunem de desele urcări și coborâri cu înclinații abrupte care numai bune de relaxare nu sunt, ci doar pentru profesioniști.

Dar cel mai mare of, al bicicliștilor, a venit imediat după lansarea oficială. Pista, la ceas de seară a devenit zonă de promenadă a familiilor cu copii, cu cărucioare, a pietonilor. Iar bicicliștii au făcut slalom printre ei. Cam ca în Parcul Sub Arini în zona de pistă care a ocupat o alee întreagă. Deși acest proiect inițial a fost prezentat ca zonă pentru biciclete și pietonală, partea pietonală a dispărut. Oamenii însă o vor folosi, fie că vrea ori ba Primăria.

În concluzie, revin la suma din titlu. Această pistă a costat 11,4 milioane de euro. Indiferent de sursa banilor. Este un proiect benefic pentru Sibiul verde. Pune în valoare malul Cibinului, deși niște plimbări cu barca pe Cibin ar fi mai atractive. Dar, cred eu, nu își justifică valoarea. Nu pot să uit, cum în toamnă un cititor ne trimitea poze cu basculante care deversau moloz în week-end ca strat de umplutură pentru această pistă. Am sesizat atunci Primăria Sibiu, dar răspunsul a întârziat. De fapt, mereu de la Primăria Sibiu răspunsurile întârzie când presa pune întrebări incomode. La restul se răspunde. Pe alese, cum se spune.

Așa că, pedalați dragi sibieni pe cei 3,6 km în valoare de 11,4 milioane de lei. Pedalați, pedalați, pedalați!… de toți banii publici cheltuiți.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Victorie la șapte goluri pentru Măgura Cisnădie

EDITORIAL: Asfaltări electorale fără viziune

Cisnădia are o Policlinică nouă, modernă