spot_img
20.2 C
Sibiu
duminică, 28 aprilie, 2024
spot_img

Acuzații de scheme financiare din banii Primăriei Sibiu pentru a finanța echipa de baschet CSU Sibiu

Știri din Județ

Publicitate

Pe adresa redacției a sosit o scrisoare care prezintă cu o mulțime de argumente tehnice, o inginerie financiară realizată de clubul de baschet CSU Sibiu pentru a beneficia de finanțare din bani publici de la Primăria Sibiu. Se folosește Asociația Baschet Club Sibiu care a primit aproape 2 milioane de lei anul trecut din banii publici ai Primăriei Sibiu. Asta în timp ce CSU Sibiu, clubul înscris în Liga Națională de Baschet Masculin primește bani de la Ministerul Educației.


Problema legală face referire la Asociația Baschet Club Sibiu care declară, conform legii și regulamentului finanțării pe Agenda Sportivă a Sibiului, că folosește banii pentru proprii jucători. Doar că aceștia apar înregistrația la CSU Sibiu, nu la respectiva asociație. Totuși Asociația ia banii publici de la Primăria Sibiu, și îi cheltuie pe cazare și alte elemente logistice legate de activitatea sportivă a CSU Sibiu. Altfel spus, o asociație paravan care cheltuie banul public cu acceptul Primăriei pentru un alt club sportiv.

Redăm mai jos întreaga scrisoare publică care prezintă mecanismul financiar. Am cerut puncte de vedere Primăriei Sibiu și CSU Sibiu privitoare la aceste aspecte.

Cum se folosesc banii publici pentru CSU Sibiu

Aducem in atentia

mass-media,

Curtea de Conturi, 

Primaria Municipiului Sibiu,

Ministerului Educatiei, 

Universitatii Lucian Blaga Sibiu, 

Clubului Sportiv Universitar Sibiu,

Federative Romane de Baschet,

Consiliului Judetean Sibiu,

Primaria Municipiului Sibiu asigura finanţarea programelor sportive ale structurilor sportive de drept public înfiinţate pe raza unităţii administrativ- teritoriale, dar si a programelor sportive ale structurilor sportive de drept privat înfiinţate pe raza unităţii administrativ- teritoriale, constituite ca persoane juridice fără scop lucrativ , deţinătoare ale certificatului de identitate sportivă.

Entitatile de drept public au un buget alocat de 500.000 lei pentru anul 2023, conform HCL 100 / 23.02.2023

Structurile sportive recunoscute în condițiile legii, cu sediul sau filiala pe raza Municipiului Sibiu, constituit ca persoană juridică de drept privat, fără scop lucrativ, au o linie de finantare de 12 milioane lei conform HCL 60 /2023.

Aceasta separare este prevazuta de Legea nr. 69/2000, lege a educatiei fizice si sportului.

Pentru ca nu avea drept de finantare pe domeniul entitatilor constituite ca persoana juridica de drept privat, CSU Sibiu si functionari ai primariei au gandit un mecanism de a ocoli legea:

a fost infiintata ASOCIATIA BASCHET CLUB SIBIU (cod fiscal RO35286534), al carei certificat de identitate sportiva era SB/A2/00007/2016. ABC SIBIU este o entitate constituita ca persoană juridică de drept privat, afiliata la Federatia Romana de Baschet, eligibila pentru finantari pe aceasta axa. Laurentiu Buduleci este vicepresedinte al ABC Sibiu, fiind in acelasi timp si presedinte al sectiei de baschet al CSU Sibiu, deci din punct de vedere al conducatorilor, ABC si CSU sunt cam aceleasi persoane.

Deși are reguli clare, Primăria Sibiu se pare închide ochii

Surpriza vine acum: ASOCIATIA BASCHET CLUB SIBIU a depus si a primit aprobarea pentru proiectul “pregatirea si participarea BC CSU in competitiile nationale” in valoare de 1,997 milioane lei. Surpriza este ca UAT Sibiu acorda o asemenea suma unei entitati cu un CIS pentru a fi realizate programe sportive ale unui alt CIS, respectiv cel al CSU Sibiu – SB/A1/00221/2001, in conditiile in care:

ghidul primariei prevede ca Cluburile sportive pot solicita finanțare numai pentru activitățile / acțiunile sportive pentru care sunt recunoscute prin înregistrare în Registrul sportiv și dețin certificatul de identitate sportivă, cu menționarea ramurilor de sport aferente; 

CSU Sibiu primeste bani anual de la ministerul Educatiei, fiind o entitate de drept public;

In anul 2022, CSU avea datorii la bugetul de stat, deci nu era eligibila; daca Primaria Sibiu a acceptat finantarea unei asocieri, cred ca ar trebui ca membrii ei sa fie eligibili.

In esenta, primaria Sibiu ne arata ca in baza unui posibil protocol privind colaborarea celor doua entitati, se finanteaza performanta ABC Sibiu de a realiza orice activitate conexa baschetului (cazare, transport, masa etc asa cum sunt decontate, dar pentru sportivii altui club, adica altui CIS), afara de baschet, pentru ca toti jucatorii sunt pe alt CIS, cel al CSU Sibiu, iar federatia de specialitate are in propriile evidente echipa CSU Sibiu drept participant in competitia nationala de cel mai inalt nivel din Romania. 

Oare există o federație română de suport pentru activitățile sportive?

Oare exista o federatie romana de suport pentru activitatile sportive? Evident ca nu, iar daca primesti bani ca entitate pe ramura baschet, afiliata la federatia de specialitate, primesti bani pentru ca SPORTIVII TAI sa practice acest joc, asta incluzand cazare, transport, masa si alte cheltuieli asociate sportului.

Dar iata ca in dosarul ABC Sibiu exista documente care justifica cheltuieli realizate cu sportivii altei entitati sportive. 

Dovada se poate obtine prin corelarea cheltuielilor cu documentele oficiale ale meciurilor, documente care se afla la Federatia Romana de Baschet. Prin corelare se poate observa cum pe CIS al Asociatiei Baschet Club Sibiu au fost decontate cheltuieli ale sportivilor altui CIS, respectiv al Clubului Sportiv Universitar Sibiu, atunci cand vorbim despre finantarea aferenta anului 2022. Pentru anul 2023 pregatirile sunt facute, dar campionatul nu a inceput. 

In concluzie, UAT SIBIU finanteaza pe agenda sportiva, sectiunea “Sportul de performanta” o asociatie care nu are sportivi in liga nationala de baschet a Romaniei.

Interesant este ca in Anexa 2 la Contractul de finantare – tipizatul de pe site-ul primariei exista urmatoarea precizare: Cheltuielile pentru realizarea competiţiilor sportive interne sau internaţionale se efectuează astfel: 1) cheltuieli de organizarea a competiției, de către organizatorul competiției, potrivit regulamentului acesteia; 2) cheltuieli de participare, cum ar fi cheltuieli de cazare, masă, transport, taxă de participare şi alte asemenea, de către cluburile sportive sau asociaţiile sportive fără personalitate juridică, după caz, pentru sportivii proprii înscrişi la competiţia respectivă, precum şi ceilalţi membri ai delegaţiei sportive.


Deci, inclusiv autoritatea mentioneaza ca este vorba despre sportivii proprii, iar ceea ce este evident este ca ABC Sibiu nu are sportivi proprii care joaca in Liga Nationala de Baschet Masculin, competitia suprema din Romania. Aceiasi precizare elimina orice dubiu cu privire la posibilitatea de a sustine cheltuieli de cazare, masa, transport, taxa de participare si alte asemenea printr-un proiect aprobat altui CIS.

Nici Federația Română de Baschet nu este străină de acest mecanism

Nici Federatia Romana de Baschet nu este straina de acest mecanism care poate functiona doar cu indulgenta functionarilor publici. In Regulamentul General de Organizare al Competitiilor de Baschet din Romania, capitolul 2, litera D Colaborarea, art. 2.13. prevede ca “Pentru optimizarea performantelor sportive structurile sportive posesoare de CIS, afiliate la FRB, pot incheia contracte de colaborare astfel:

a). Maximum trei structuri sportive posesoare de CIS, afiliate la FRB, pot incheia un contract de colaborare o singura data intr-un an competitional, pe gen (M sau F), la junior si/sau seniori. Un astfel de acord, intre structuri sportive care activeaza in acelasi CN, se poate realiza numai in perioada dintre terminarea unui campionat si inceperea editiei urmatoare;

b). Denumirea echipei care se va inscrie in competitie va contine, numele structurilor sportive afiliate la FRB pe al carei CIS se va face inscrierea in CN”

Aceiasi claritate, CIS-ul este cel care are drepturile, are jucatorii, are palmaresul, inseamna performanta, astfel ca, logic, Primaria Municipiului Sibiu finanteaza o entitate care nu face performanta in baschet, ci este doar un sustinator al Clubului Sportiv Universitar, un artificiu de a directiona banii catre o entitate care nu avea dreptul.

Iar cand vine vorba despre justificarea acestor cheltuieli, imi este teama de niste falsuri si uz de fals, pentru ca acele facturi sunt asociate cazarilor unor sportivi ale altui CIS, dar sunt justificate in proiectul aprobat de Primaria Municipiului Sibiu drept cheltuieli cu sportivii asocierii ABC Sibiu cu CSU Sibiu, dar asa ceva nu exista, nu se finanteaza. Declaratiile pe proprie raspundere pe care raspunsul Primariei Municipiului Sibiu le invoca nu exonereaza functionarii de neindeplinirea actului de verificare si control, mai ales ca titlul proiectului ne arata ca ABC Sibiu primeste bani pentru BC CSU Sibiu.

De altfel, chiar legiutorul a facut diferenta intre cele doua forme de organizare in Legea Educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, prin articolul 18 indice 1, alin (2) care prevede ca ”Prin hotărâre a autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale se pot aloca sume din bugetul local pentru: 
a) finanţarea programelor sportive ale cluburilor sportive de drept public înfiinţate pe raza unităţii administrativ- teritoriale; 

b) finanţarea programelor sportive ale cluburilor sportive de drept privat înfiinţate pe raza unităţii administrativ- teritoriale, constituite ca persoane juridice fără scop patrimonial, deţinătoare ale certificatului de identitate sportivă;”
Deci acelasi CIS este cel care este hotarator pentru finantarea programelor sportive, CIS care este ignorat de functionari ai Primariei Sibiu de cativa ani, asta pentru ca, in anul 2022, aceiasi schema a fost pusa in aplicare, iar ABC Sibiu i-a fost alocata suma 1,037 milioane lei.

Tot în cazul CSU SIBIU, care atrage bani de la stat, există pentru sportivii juniori o taxă lunară

Tot in cazul CSU SIBIU, care atrage bani de la stat, exista pentru sportivii juniori o taxa lunara per copil de 250 lei sau mai mult. Adica dupa ce in bugetul clubului intra aproximativ un milion lei de la Ministerul Educatiei, aproape 2 milioane lei de la UAT Sibiu (prin acea Asociatie paravan se aloca fonduri pentru seniori si juniori), accesul in salile de sport ale scolilor este la pret modic (cred ca gratis, cu o plata a utilitatilor), acest CSU Sibiu solicita parintilor de sportiv o taxa de 250 lei. Eu nu am auzit ca un be club al statului sa solicite bani sportivilor pentru a se antrena. Aceste cluburi au menirea de a asigura practicarea sportului fara plata unei taxe-abonamente, asa cum fac cluburile private, pentru ca staff-ul are salariul platit de stat, iar multe alte cheltuieli sunt acoperite din fondurile publice.

Judecati dumneavoastra, poate este o greseala de logica.

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele Știri

Victorie la șapte goluri pentru Măgura Cisnădie

EDITORIAL: Asfaltări electorale fără viziune

Cisnădia are o Policlinică nouă, modernă